![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fålla i trikå/jersy
Nu kommer jag här, med ännu en fråga, ber om ursäkt om jag är frågvis men jag undrar hur man kan fålla snyggt i jersy och trikå, när man inte har tvillingnål?
Jag änvänder mig av Singer Brilliance 6180 som har många sömmar. När jag sydde en tshirt provade jag en söm, men den sträckte ut tyget så halsringningen blev stor, därför undrar jag om där finns annat alternativ än fålla med tvillingnål? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Våffelsömmen är mycket elastisk och fungerar jättebra på trikå.
Elastisk raksöm går också att fålla med sy en eller två rader intill varandra. Sedan brukar det finnas en elastisk fållsöm också. En mönstersöm kan också vara ett fint alternativ till en dekorativ fåll. Jag rekommenderar att du provar lite olika alternativ i det tyg du syr i. Trikå eller elastiska tyger är väldigt olika när det gäller att sy i. Bäst är att prova sig fram i varje enskilt fall och se vad som passar. Det är inte alls svårt att sy med tvillingsnål. Om du inte har två trådrullar av samma färg kan du spola upp tråd på en vanlig spole och använda som extra tråd. Under tråden är en tråd och två övertrådar. När du fållar bör du ha minst 4 mm bred tvillingsnål. Syr du i trikå ska du använda trikånål. Bibbis texil har tvillingsnålar till bra pris. Jag var själv lite rädd för det innan jag började, men upptäckte att det inte alls var några svårigheter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej Bila, tack för dina tips!
Jag ska kolla i min instuktionsbok, för jag vet inget om de olika sömmar du nämnde. Jag har sytt mycket i mitt liv men trikå o jersy är de tyger jag knappt sytt i överhuvudtaget, så jag känner inte riktigt till de sömmarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Har tittat i min instruktionsbok
Nu har jag kollat i instruktionsboken o jag blir inte klok på den. Det jag hittade där, bland elastiska sömmar var "förstärkt raksöm" är det den du menar? Den syr varje stygn tre gånger. Där fanns våffelsöm också.
De sömmar du menar vet jag inte hur dom ser ut? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har sytt upp sömmarna du undrade över. Elastisk raksöm (ibland kallad elastisk söm) är den den som jag märkt med nr 1 och försökt rita lite vid sidan om hur den ser ut, den har lite zigsack som gör sömmen ner töjbar. Nr två är fållsömmen då ska man vika tyget till en fåll och sy den (Elastisk osynlig fåll).
Nr 3 är våffelsömmen. Den du tittade på med tre sömmar är förstärkt raksöm, bra i byxbakar och andra sömmar som frestas mycket. Ej lämplig att fålla med och svår att sprätta. Jag sydde ny sömmarna i stumt tyg med tråd i avvikande färg, för att dom skulle synas bra. I elastiskt tyg försvinnger dom mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack!
Tack så jätte mycket!
Jag provade nr 1 ikväll o den funkade bra, i morgon ska jag prova mig fram med de andra två, tack så hjärtligt! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:01.