Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-10, 13:00   #1
Didalusk Didalusk är inte uppkopplad

Question Overlock med täcksöm vs overlock + symaskin

Jag hobbysyr lite på min sjukt irriterande Ullareds-symaskin... Den gör inte annat än att trasslar sig och bryter av nålar... Nu vill jag byta upp mig till något med bättre kvalitet och jag vill börja sy mer! Min plan är att använda maskinen till att sy barnkläder, sy upp byxor (jeans), gariner mm. Jag känner mig dock lite vilsen i symaskinsdjungeln och skulle vilja ha lite hjälp inför köpet...

Jag har kikat lite på overlock's och funderar på att antingen köpa en overlock med täcksöm eller köpa en vanlig overlock + en ny vanlig symaskin. (Det kostar ungefär detsamma, min budget ligger runt 7-8000 kr). Vilket märke ska man satsa på alternativt vad ska man absolut inte köpa? Jag har kikat lite på Husqvarna/Viking, är de bra? Husqvarna/Viking's täcksömsmaskin har något som heter "kedjesöm", är det som vanlig raksöm? Går det att sy upp ett par jeans med sådan söm, eller måste man ha en vanlig symaskin för sådana projekt? Helt enkelt undrar jag om en vanlig symaskin blir överflödig om jag köper en overlock med täcksöm, vad kan man INTE sy med en sådan maskin?

Om ni har andra tankar och förslag inför mitt kommande inköp så tar jag tacksamt emot dem
Didalusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 13:37   #2
bila bila är inte uppkopplad

Lågprissymaskiner (varuhus maskinr) är ofta knappt sybara, så du gör rätt i att köpa något nytt och bättre.

Satsa i första hand på en bra vanlig symaskin. Med den kan du i stort sett sy allt. En vanlig symaskin har fuskoverlock.
Fuskcoversömmar sy du med tvillingsnål på vanlig symaskin.

En overlock kan i stort sett bara sy raka overlocksömmar och rullfåll. En täcksömns maskin kan sy 1-3 raksömmar på framsida och overlock på baksidan. Fungerar också bäst på raka sämmar.

Overlocken klarar inte av att sy knapphål, vanliga raksömmar, är inte bra på dragskedjor. att sy detaljer, sömmar som man måste sprätta upp och ändra.

Satsa på en stark vanlig symaskin som matar bra och som har bra tillgång till pressarfötter till rimliga priser.

Lägg en bra slant på en bra vanlig symaskin och lär dig att sy på den och utnyttja alla dom möljigheter som den har.
Vänta med overlockköpet.

Kolla även in Janome, Brother och Bernina (ej Bernette som är en lågprismaskin). Det är dessa märken som har dom bästa maskinerna idag.

Håll dig till kända märken och undvik dom billigaste modellerna. En stark maskin är bättre än en med många sömmar.

Gå runt och testa maskiner och se vad som passar dig. Det är viktigt att din och symaskinens personlighet stämmer överens. Ta god tid på dig. Sov minst en natt på köpet, har drömt om maskinen på natten och är lika kär dagen efter så har du troligtvis hittat den rätta.
Med rätt maskin kommer syglädjen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 21:53   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Det är tråkigt att folk köper symaskin för under tusenlappen från varuhus där man ite kan provsy och sedan tappar intresset pga dålig symaskin och man tror att det är ens eget fel. Skriver det här lite allmänt, sorry trådförfattaren.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 07:55   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad

Jag har en Hqv S25 Overlock och en Pfaff 4.0 vanlig symaskin.
Du frågade om kedjesöm - ja det är en sorts raksöm som är väldigt lätt att riva upp, åtminstone från ena hållet. Den ersätter inte vanlig raksöm. Däremot tycker jag mycket om den för tråckling där jag vet att jag ska ta bort sömmen. Täcksömsvarianten, i trikåtyg ja, men annars är den väl inte så användbar i den variant som den kommer med i en overlock.
Overlock - javisst, bra att kasta kanter med och sy ihop elastiska tyger. Nog kan man sy lite krokiga sömmar också men det är väl ingen rolig sysselsättning. Man börjar/slutar inte varsomhelst med en overlock heller.
Så för det mesta syarbetet är en bra "vanlig" symaskin det bästa redskapet. Har man lite pengar över kan en overlock göra vissa saker bättre och roligare. Syr man mycket i elastiska tyger är den nästan nödvändig. En så kallad coverlock kan också göra elastiska täcksömmar mycket bättre än t ex S25 gör, men hur många maskiner har man plats och råd med? Det varierar - de kostar fortfarande inte mera än ett hyfsat set med golfklubbor och är det en hobby kanske det får kosta? Symaskiner är nog inte något bra sätt att spara pengar om man vill och kan köpa och klä sig i konfektion. De billigaste symaskinerna är nog dessutom de dyraste sett till vad man får, men ska man bara fålla upp en gardin och aldrig sy mer så ...
Börja med en bra symaskin i mellanprisklassen. Satsa kanske en tusenlapp mer än du först tänkt och du kommer att ha nytta av den i många år. Vad du ska begära av din maskin är lite olika beroende på vad du ska sy. Blir det underkläder i tunna material som glider är övermatning en poäng. Blir det lappverk/quilt då är det intressant med friarm och bortkopplad matning samt knästyrning. Då smalnar sortimentet av. Annars, för att sy en klänning, barnkläder osv, då duger många. Vill man ha små hjälpfunktioner som trådklipp, många sömmar/alfabeten/mönster då är det de nyare som gäller annars kan äldre begagnade vara tillräckliga och billiga, om de inte är måndagsexemplar som någon gjort sig av med förstås. De finns tyvärr också.
Det blev många om och men. Lycka till men mitt tips är börja med symaskin och sedan lägga till en over/coverlock om/när du så önskar.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 17:16   #5
Didalusk Didalusk är inte uppkopplad

Tack för era råd och tips! Det blir nog att köpa en bra symaskin först och främst. Bra grej det där att sova på saker innan man går till aktion Jag har pratat lite med min mamma och vi köper nog en overlock tillsammans, det blir både billigare och tar mindre plats Hur är det med märket Singer, är det okej kvalitet? Jag har spanat in deras Curvy 8770 och tänkte gå och provsy den. Tänkte gynna symaskinsaffären i stan och de säljer bara Singer, Husqvarna/Viking och Pfaff. Inför overlock-köpet,, vilket märke skulle ni rekommendera (prisklass - 3000-4500)?
Didalusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 10:38   #6
klas klas är inte uppkopplad

äldre maskin

Hej,

Det låter kanske konstigt, men vill du inte ha några problem så skulle jag rekommendera en minst 40 år gammal maskin. En bernina 730, en pfaff 230, 320. En Singer 319k är alla mkt bra maskiner tex.

Bernina 730 är så tyst och problemfri, och med en så lyxig kvalitetskänsla, att den är mkt svår att slå, men även senare modeller eller tidigare i 6 och 800 serien ska vara liknande..

Verkar som många senare tillverkare velat göra köparen beroende av sina serviceställen..
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 10:47   #7
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad

Det finns inte speciellt många maskiner i den prisklassen och du gör rätt i som handlar lokalt för där kan du alltid få hjälp, oavsett om den behövs eller ej. Håller med om att gamla maskiner nog är mer hållbara än dagens!

Har själv kikat på Singer overlock och likaså Pfaff och har inte kommit till skott än men det lutar åt Pfaff för min del, den kostar 700 mer men verkar som man får mer för pengarna helt enkelt. Har hört flera som har den enklaste Singer overlocken som inte har några problem med den dock.
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:44.