![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Jag tycker absolut att du ska provsy Bernina, inte Bernette.
Fundera över i vilken utsträckning du har behov av mönster- sömmar och vilka sömmar som du absolut vill ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Fast frågan är om det finns Bernina för 4000 kr?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Min mamma har alltid haft Bernina, och himmel vad de har krånglat, både data och mekaniska. Visst, de är kanske mycket bättre idag? Jag bestämde mig för Viking 100Q, kommer idag. Liten och smidig! När jag testat lite diverse som jeans, knapphål och quiltat etc tänkte jag återkomma med kommentarer här. Kanske någon annan är sugen på den? Vilken prisskillnad det är att köpa på nätet! Nu har jag även pengar över till overlockmaskin
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Grattis till ditt inköp! Låt oss veta vad du tycker sen, det är bara roligt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Grattis! nätet är jättebra 14-dagars returrätt är du inte nöjd tillfullo
är det bara att packa ner den igen och returnera inga förklaringar behövs och du är inte i händerna på säljaren i alla fall inte de första 14-dagarna ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Oj, vad nyfiken jag blir. Vad är det för
Berninor som hon har haft som krånglat?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Kanske är det de som jag fått sy på i högstadiet?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
Jag undrar vilka Bernina maskiner som din mamma haft och vad som varit fel på dem. =) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Misskötsel kan göra att även de bästa symaskinerna blir dålig.
När jag var ett litet barn så hade min mor en pfaff 332. En tysk pansarvagn från 50-talet ungefär. Men den var usel. Varför? Jo för att mamma inte visste det här med att olja symaskiner och att städa ur? Vad är det? Byta nål? Vad? Ska man behöva det? Osv. Trådspänning, nej inte heller lätt det där. Trä rätt? Oops! Och jovisst det är så att jag köpte exakt samma modell för några år sedan, pga av nostalgiskäl. ![]() Den går som en dröm, som smör... bäst. Men ja missköter man så blir de allra bästa maskinerna till gnälliga grejer och man tror att gamla symaskiner är dåliga... när man i själva verket är eget fel, man måste byta nål, man måste rengöra, man måste trä rätt, man måste städa ur, man måste olja! Då blir en ny symaskin lockande men då blir den gnällig den också, och det ännu snabbare om man behandlar på samma sätt. ![]() Min mor är en jättesnäll person och jag älskar henne men hon (och min syster) sköter symaskiner inte så bra. ![]() Så om en gammal symaskin är krabbig - ge den lite kärlek... Och besök hos sydoktorn om man inte är 100% på hur man återställer helt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
Jag kan fortfarande inte tala om hur Viking 100Q är, fick skicka tillbaka den idag. Matartänderna gick ej upp så den sydde inte alls. Ska få en ny asap. Jag försökte med allt, men lyckades inte. Ahh man vet aldrig förrän den är undersökt, kan ju ha skadats i frakten. Återkommer med omdöme ![]() Även de bästa maskinerna kan ju råka illa ut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
lösa med moderkortsbyte. Synd att det inte blev åtgärdat under garantitiden, den är ju trots allt 5 år. Ska kolla vad det är för modell. Jag och många med mig har så fantastiska erfarenheter av Berninamaskiner. T o m idag då de mest inte funkar och håller så gör deras maskiner det. Har du pröva detta, antar att du har ställt om knappen så att den står på vävt tyg ta sedah bort plåten under pressarfoten och vrid hjulratten framåt, rengör först om det är smutsigt, vrid sedan hjulratten baklänges. Sedan vrider du hjulratten framlänges igen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Är du säker på att det är en Bernina eller Bernette och modellnr,
det finns inte någon sådan maskin på nätet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
Citat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
Citat:
Har själv en Bernina 1130 som jag är mycket nöjd med, dock köpte jag den defekt till ett förmånligt pris. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Ahh ja det kan stämma! Tror det var Berninas första datamaskin, kostade när mamma köpte den ny 1986, 10 000kr. Ja den var nog kanon om det inte varit så galet med den. Det löste sig till slut, när de väl hittat felen. Det är drygt när man lämnar in sin maskin och får svar: njjja vi testar att byta detta och detta. Javisst, det behövdes säkert, men det var inte alla fel som åtgärdades förrän efter lång tid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:48.