![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Hej!
Jag har nyligen bestämt mig för att börja sy igen efter ett uppehåll på en sådär 25 år ungefär. Och jag känner mig helt vilse i symaskinsdjungeln! Sist jag höll på fanns det överhuvudtaget inte några elektroniska maskiner t ex, så där är jag helt borta och vet inte om det är något bra att ha eller inte. Jag har surfat och Googlat massor för att försöka reda ut vad som gäller nu, men har inte hittat riktigt rätt svar. Det jag ändå lyckats lista ut är att många rekommenderar att handla från SMD i England. Och att Brother och Janome är två märken som anses bra. Det jag behöver av min maskin är att den: • syr bra i tunna skira tyger • har bra sömmar för trikå • även klarar kraftigare tyg som denim eller vaxduk • är enkel att lära sig, men inte enklaste nybörjarvarianten • gärna har några lite mer dekorativa sömmar • kostar max 3.000:- Med dessa krav finns det ju massor att välja på. Jag har dock begränsat ner urvalet lite och väger nu mellan dessa maskiner: • Brother BC 2100 • Brother Innov-Is 10A • Janome 5018 • Janome SMD 3000 Är det någon som har eller känner till någon av dessa modeller och kan ge mig råd om vilken jag kanske skulle bli lyckligast med? Jag lutar just nu lite extra åt Janome-modellerna, mest baserat på att det verkar vara så många här som tycker att det är bästa märket. Den ytliga sidan hos mig är egentligen mest sugen på denna modell: http://www.symaskinswebbshoppen.se/P...me,ProductName Den är så himla snygg! Men jag har förstått att många här avråder från Singer. Men den är ju så himla snygg... ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det bästa är att gå och provsy de modeller Du fastnat för.
Då känner Du vilken maskin som "är Din" |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Problemet är att Janome-modellerna är "SMD exclusive" och alltså därför bara går att få tag på via deras hemsida.
Tipset att provsy är ju annars väldigt bra. Men jag har sytt på en riktig gammal häck innan och oavsett vilken ny maskin jag skaffar kommer den nog kännas som en rejäl uppgradering. Jag kan dessutom lite för lite för att avgöra vilken som skulle kännas bäst vid en provsömnad. Jag får helt enkelt lära mig och anpassa mig efter den modell jag köper ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Du kan inte beställa janome från England då janome satt stop för det. Vill du beställa maskinen från SMD då är det brother modellerna som gäller.
Innovis är bra maskiner, dottern har 10:an, jag har 30:an och bägge är vi mycket nöjda. ![]() Jämfört med Brother BC modeller så är innovis modellerna starkare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för tipset! Jag mailade SMD och det stämde att jag inte kan köpa Janome från dem. Synd, det lutade helt klart åt det hållet.
Det kanske får bli Innov-Isen då. Det låter ju som ett bättre val om den är starkare än den andra. Men jag känner mig lite lockad av en elektronisk maskin i alla fall. Någon som kan rekommendera en bra sådan från Brother? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Äsch. Jag är lite dum. Innovisen är ju datoriserad. Så glöm min förra fråga. Om ingen tycker att någon annan modell är bättre då förstås...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Du behöver inte alls vara rädd för en datoriserad maskin. Den enda skillnaden du märker är att en meknisk maskin vrider på en ratt när du gör inställningarna. På en datoriserad klickar du fram på en meny. En datoriserad maskin visar ofta vilken pressarfot som är bäst, har också fler stygn och ofta flera olika enstegs knapphål. (Enstegs knapphål fungerar så att du sätter knappen i foten och symaskinen räknar då ut hur stort knapphål du behöver. Sedan är det bara att sätta pressarfoten där knapphålet ska börja sedan är det bara att gasa och rullar tummarna under tiden, maskinen stannar när knapphålet är klar).
Till Brothermaskinerna finns det gott om pressarfötter till rimliga priser. Brother brukar var lätta att sy på och har bra bruksanvisningar. Kolla gärna in maskinen på Youtub, Skriv bara maskinens man i sökrutan när du kommit in på Youtube, så hittar du filmer om dom vanligaste symaskinerna. Där kan du också lära dig att sy, det finns massor med filmer som visar hur man gör olika saker på symaskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Gå in hos en symaskinshandlare och provsy deras Janome-maskiner.
Prova även deras Huskvarna-modeller Bägge märkena är väldigt bra maskiner |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
@KPSL: Jag skrattar gott för jag föll pladask för exakt samma Singermaskin som dig förra veckan, den är helt underbar!
Jag har läst ris och ros om alla olika märken här på sysidan så haka inte upp dig på det enbart. Jag har en Singer sen 18 år och aldrig haft några problem med den. Har precis hållit på och gjort rent den lite och ska köpa ny plastdetalj till trådrullarna bara men det må vara hänt efter alla timmar den jobbat åt mig även om jag just nu också är lite ringrostig. ![]() Vilket märke man föredrar är ju rätt olika, jag hade Husqvarna i skolslöjden och skulle aldrig någonsin köpa en sådan hade jag lovat mig själv. Gjorde dock det som första maskin (begagnad) och det var ingen trevlig bekantskap. ![]() ![]() Provsy och låt dig svepas med av känslan - känns det rätt så blir det rätt! Alla är ju noviser i början! Låt det ta tid dessutom - sov på saken efter testet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ta dig ut till symaskinsbutiker och kolla runt. Stockholms sycenter har massor med symaskiner. Ligger vid Odenplan på Hagagatan.
Brother butik (sypressen) finns i Västerhaninge nära pendeltåget. Men det finns många mer butiker. Köp inte symaskin efter utseende utan köp en som du gillar och som du passar ihop med. Det är viktigt att personkemin stämmer. Det är din allra bästa vän du ska köpa. Snåla inte, köp den du vill ha, låt det svida i plånboken, vänta och spara så att du får din drömmaskin eller köp på avbetalning om det skulle behövas. Nöj dig inte med en kompromiss. Det är en livskamrat du ska ha och ni ska trivas ihop och ha mycket kul tillsammans. Med rätt maskin kommer syglädjen. Styrka är viktigare än antal sömmar. Köper du symaskin i butik brukar utbilning på maskinen ingå och dessutom kan du komma tillbaka och fråga om det är något du undrar över. Maskiner i butik är lite dyrare, men man för ofta mycket bättre hjälp och service. Vissa butiker har en byt upp dig garanti, det innebär att du kan köpa en dyrare maskin inom ett år och bara betala mellanskillnaden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hmmm... Eftersom jag inte direkt är en sådan som sover länge på saken så kom jag hem med en alldeles egen maskin idag. Jag tog tipset att besöka Stockholms Sycenter och fick jättebra hjälp.
Jag hade spanat in bland andra en Janome DC2030 på nätet och tjejen i butiken rekommenderade den varmt. Och demonstrerade hur den funkade. Den var visserligen lite över min budget, men jag fick rabatt eftersom jag ska gå en sömnadskurs och då blev slutsumman bara ca 200:- mer än jag tänkt spendera som max. Så nu sitter den fint här på köksbordet och jag har redan lyckats trä tråden och göra lite provsömmar. Så långt ser allt bra ut. Tack alla som tog sig tid att kommentera och tipsa! /Petra |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Grattis till din nya kompis. Hoppas ni får mycket kul ihop. Janome gör jättebra maskiner, som är användarvänliga.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Grattis! Underbart med ny symaskin i huset!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:50.