Tack så mycket för svaren!!
Citat:
carlm skrev:
Svårt att säga, men skulle kunna vara glapp i lampa eller lampströmbrytaren (om någon sådan finns). Provat en ny lampa?.
|
Nä, har inte provat, mest irriterat mig på det
Men det kan absolut vara idé att testa att byta lampa, nåt glapp är det nog i den då det ibland hjälper att höja upp och sedan "släppa" ner pressarfoten så att det blir lite svaj.
Citat:
carlm skrev:
Där gäller det vanliga tipsen, städa, byt nål, använd kvalitetstråd (ej för gammal och torr). Kontrollera trädningen och trä om.
|
Har provat att städa ur och byta nål samt provat tre olika trådar som inte är speciellt gamla, inköptes efter symaskinen, så under våren 2010. Har lusläst manualen för trädning och trätt om många gånger, tyvärr verkar det inte hjälpa

Har även provat olika trådspänningar, men inte heller det verkar ha nån betydelse i detta fallet.
Citat:
carlm skrev:
Missar den stygn (hoppstygn) eller syr den ett annat korrekt mönster än du ställt? Är det hoppstygn så kan det ev avhälpas med att använda en stretchnål.
Men syr den ett korrekt mönster men det som inte är inställt så kontrollera i manualen så att alla rattar m.m. står rätt. Det är en mekanisk symaskin, så det kan inte vara något elektriskt fel som gör detta i alla fall.
|
Den väljer fel mönster. Jag har tillexempel inställt på en overlocksöm och den väljer raksöm (finns inte ens som val när man vridit ratten till "s") Även där har jag läst manualen om och om igen i hopp om att hitta något jag missat.
Citat:
carlm skrev:
Pinnen har tre lägen vad jag förstår 1) syläge, 2) stoppläge och 3) spolningsläge. Var pinnen fortfarande kvar i spolningsläget när den började sy? Då skulle det kunna vara något elektriskt fel, eftersom huvudmotorn ska vara bortkopplad i det läget. Men hade den flyttat sig till syläget så är det något mekaniskt fel istället.
|
Japp, spolen var kvar i spolningsläge. Den kan spola ungefär ett varv innan nålen börjar sy och allt stannar av.