Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-24, 00:39   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Avskalad (dels dvs man ser trådens hela bana utanpå maskinen, lättare att städa...... och dels enkelhet för lätt vård och reparation) mekanisk symaskin som syr det jag vill med maximal kontroll från min sida, inte symaskinens sida (givetvis mekanisk så jag kan stanna "mitt i sömmen, innan nålen slår ner i tyget, ett krav när man syr miniatyr och 1 stygn för mycket blir för mycket). Hög avstånd på pedalen så jag kan styra hastigheten alltifrån att sy 1 stygn i taget medelst lätt tryckning med bra spektrum ända ner till full gas. Pedalen måste vara tung och ligga på sin plats.
Trots att jag förmodligen får bannor av Carl så ska den vara av gamla sorten som inte är elektronisk.

Raksömstygnsplåt för att hindra att maskinen glufsar tyg när man som jag syr miniatyr.Då är det bra om man kan byta i en handvändning. T.ex. genom att plåtet bara kan snäppas på. Har sett att någon modern symaskin, var det Janome eller Bernina? Som har rakömsmöjlighet på samma syplåt som man ändrar på. Jättefiffigt, och sådant hade jag tänkt ut själv innan.

Pressarfötter bör vara av någon form av standard så man kan köpa massvis utan problem. Åtminstone ska man kunna sätta på low-shank-pressarfötter.

Spolar skall vara av metall. (i alla fall kunna köpa metall som möjlighet)

Sedan föredrar jag lodrät spolkapsel pga att friarmen blir smalare då och dels för jag tycker att liggande känns så plastiga.

Sömmar jag använder: raksöm 95% av fallen, sedan sicksack, nålpositionering (ju fler desto bättre), osynlig söm, knapphål. (har inte problem med flerstegsknapphål om man har bra pressarfot) övriga använder jag inte. (overlock är oslagbar ni vet vad jag tänker på )

För att få det jag vill ha får jag köpa en gammal symaskin men jag behöver inte göra det för jag har redan 2 utmärkta.

Det som jag ev kan vilja ha men inte har är övermatare a'la pfaff. Kan mycket väl komma hem med en till pfaff om tillfäller slår till och jag ser en mekanisk pfaff med övermatare som är max från sen 80-tal för bra peng. men ingen akut behov just nu, har stulit even feed-apparaten (hurra för lowshank-fäste) från dumma Brother-maskinen (hatkärlek till den, den är bra på brodering men jag rör inte den med tång för att sy på)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-24, 07:38   #2
Pluppan Pluppan är inte uppkopplad

Åh, tack snälla för alla svar!
Ja, jag skall fundera och "detektiva" så jag hittar en maskin som passar mig.

Jösses, det är lite skillnad på dagens maskiner och den som jag ärvt av min mamma som hon i sin tur ärvde av sin svärmor... :-)

Jag vill ju ha en maskin som jag kan växa ihop med, men samtidigt så kommer jag ju inte att ha användning för många funktioner som finns i dag. Så därför tänkte jag göra en "måste-funktions-lista" som passar mig och utgå ifrån.
Pluppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.