Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-03, 21:13   #1
avslutad130124 avslutad130124 är inte uppkopplad

Jag har alltid gillat sysidan,, just för att man får så mycket idéer av vad andra sytt, och att man ofta får svar på sina frågor om sömnad. Men jag tycker ändå det är bra att de kommer öppet och inte privat i forumet på synpunkter på sådant man tycker är fel.För det kanske finns flera som upplever samma sak men inte vill skriva det, Även jag tycker att det har blivit hetsjakt här på sysidan numera,om någon har en namnlapp på sina sydda alster hänvisar till sin blogg m.m. Reglerna är ju sådana nu, jag vet det.
Men de som har en blogg via sysidan får hänvisa till sin blogg här via sina bilder, de har jag sett flera ggr.
Inte bryr jag mig egentligen om det. Men konstiga regler tycker jag.Det spelar alltså roll var du har bloggen.
Nej sysidan var mycket bättre förr.
Tycker det var många fler förr som visade sina alster.
Många verkar ha gått över till FB istället.
Själv är jag på både Fb och sysidan och jag tänker bli kvar.
Och jag är glad för bloggar och reklam om tygsajter etc.. nya idéer är alltid välkomna
avslutad130124 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 22:04   #2
laura laura är inte uppkopplad

Jag Håller med att det är konstiga regler..... jag har också fått min bild borttagen för jag hade nämnt min blogg under den. Tycker att den filosofin som råder här är förlegad. Är det inte dags att ifråga vissa regler, de är inte ritade i sten..... Det är tydligt att vi medlemmar är här för att dela med oss av det vi syr, stickar, virkar, etc.. Och för att få inspiration, berika och berikas... Reklam är inte farlig, den finns överallt, till och med på sysidan (titta på den högra spalten!!!!).
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 22:41   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Först när jag läste första inlägget tänkte jag "vaddå hetsjakt? Jag har då varken hört eller sett något om att dom blivit löjligt hårda med vad som är reklam" men nyss upptäckte jag att en länk till en steg-föer stegbeskrivning på min hemsida försvunnit från en bildbeskrivning i mitt galleri. Bilden och resten av bildbeskrivningen hade dock fått vara kvar.

Vad som förbryllar mig är att det inte är någon komersiell sida det handlar om, jag tjänar inte ett öre varken på sidan eller dess innehåll och sidan är reklamfri och det enda som händer om jag får tillräckligt många besökare är att jag behöver betala mer pengar till webhotellet. Så jag kan inte fatta varför den länken inte fick vara kvar.

Och det stör mig också att länken (eller adressen klippt och klistrad, egentligen, för man kan ju inte lägga upp levande länkar i bildbeskrivningarna) togs bort utan att man sa ifrån och utan att jag fick veta vilken moderator som gjorde det. Hade jag fått veta det kunde jag ju tagit det med denne snyggt och prydligt via mail.
Min bästa gissning är att det rör sig om ett missförstånd, för jag kan då inte begripa vad det är så fel med att tipsa om gratis mönsterkonstruktions- och sömnadsbeskrivningar på ett sömandsforum, bara för att det råkar vara jag själv som är författaren.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 08:56   #4
symamsell symamsell är inte uppkopplad

Har också undrat lite över detta med länkningar, även om jag inte tänkt i termen "hetsjakt".

När jag skriver en bildtext försöker jag vara så tydlig jag kan. T.ex. brukar jag tala om var jag köpt ett visst tyg och mönster (eller vilken designer som gjort mönstret), och skriva ut websidans adress. För dessa frågor brukar alltid komma i kommentarsfälten. Har jag då gjort reklam? Är inte ett av syftena med foton att inspirera andra? Om jag ser ett jättefint broderi vill jag självklart veta var jag kan hitta det, för att själv kunna använda det. Det står i reglerna att man inte får använda Sysidan i kommersiellt syfte. Utmärkt! I 98% av fallen gör man ju heller inte det. Jag vill bara tala om var tyget/mönstret/broderiet finns så att andra också kan få glädje av det.

Om jag själv skulle göra ett gratismönster som jag lägger på en annan sida än Sysidan (blogg, FB, web), är detta reklam? Jag tjänar ju inget på det, annat än kanske lite trafik. Om jag lägger samma mönster på en blogg på Sysidan, är inte detta samma reklam i så fall?

Som många andra har sagt i inläggen ovan har jag heller ingen firma, men säljer ett och annat alster i bekantskapskretsen. Jag har en registrerad websida, och det står på mitt tygmärke. Men det är mest för att ingen annan ska kunna "ta" namnet, om jag nån gång i framtiden skulle vilja göra mer än bara hobbysömnad. Jag har också fått bilder bortplockade utan meddelande, nåt som jag bara råkade upptäcka. Och min mailadress från Sysidan fungerar alldeles utmärkt, då jag ofta får mail från medlemmar direkt till den.

Man får ju lägga sin ev. webadress i sin profil. Förstår inte skillnaden med att någon som är intresserad går via profilen för att hitta en blogg, mot att ha adressen direkt i en bildtext.

Sen finns det ju uppenbart missbruk, och det ska naturligtvis hållas efter. Som t.ex. när en större symaskinsfirma försöker kränga ut tillbehör. Men de är få och lätta att urskilja från den vanliga mängden titta-vad-jag-har-gjort-foton.

Om jag ser en länk någonstans, oavsett var, är det fortfarande mitt val om jag vill klicka på den eller inte. Som det är nu har någon annan gjort det valet åt mig.
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 09:35   #5

Håller fullständigt med dig Symamsell! Kunde inte ha sagt det
bättre
Gammal 2012-04-04, 10:08   #6
tvilling22 tvilling22 är inte uppkopplad

Hej alla glada hobby sömmerskor

Jag har själv upplevt samma sak som Pia, Design Cherie.
När jag gav mig in på denna sidan hade jag tvilling22 som anv.namn, men sen ändrade jag och tog användarnamn sannes-design.se som är min hobby hemsida.

Men efter ett bra tag fick jag besked via mail att jag minsann inte fick lov att använda detta namn som anv.namn.

Jag har i dagsläget 1 heltidsjobb, och 2 extra jobb som berör min hobby och mina intressen.

Många har sagt åt mig att säga upp mig och skaffa företag och försörja mig på att sy.
Jag har då sagt BLANKT NEJ, för att min hobby då inte skulle vara min hobby längre.
ALLTSÅ, har jag inte heller tjänat många ören på det jag sytt upp enl förfrågan.
Utan endast tagit betalt så det räckt till material och LITE extra.

Jag har de senaste månaderna skapat en hel del alster, men orkar inte sitta och lägga en massa av min tid på att lägga in bilder när de ibland tas bort för att de avviker med minsta lilla från reglerna.

Och då irriterar jag mig till galenskap på alla dessa bilder som läggs in som inte har NÅGOT alls med sömad/handarbet och annat SY relaterat.
Tex bilder på nyplanterade blomkrukor mm.
Dessutom blir jag förbannad när det får lov att visas bilder på stickade/virkade könsorgan, vilket jag tycker är otrioligt stötande. Men DESSA får lov att ligga, utan att bryta mot någon av SYsidans många regler.

Håller med Design Cherie. Dags att tacka för mig med tror jag.
tvilling22 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 11:18   #7
clindh clindh är inte uppkopplad
admin

Såhär står det i Sysidans regler, en skrivning vi lånat från andra forum med intresseinriktning:
Det är inte tillåtet med reklam, värvningar, marknadsundersökningar mm i forum, bilder eller kritikkommentarer (eller på andra platser) utan att först ha fått redaktionens uttryckliga godkännande för detta. Vidare är det inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha ekonomisk vinning av budskapet nu eller i framtiden. Upprepade rekommendationer av produkter/tjänst från samma eller grupp olika medlemmar kommer att ses som kommersiella även om ingen tydlig koppling finns.
Det där kan sammanfattas med att gör man något för sin egen vinning, istället för att bara vilja dela med sig av kunskap och inspiration till andra så är det inte tillåtet.

Så att tex lägga in sitt varumärke i bilderna efter fotograferingen, eller i varje bildkommentar lägga in en adress till förstasidan på sin blogg kan tolkas som att intentionen är att man då vill puffa varumärket eller den sajten.

Däremot är det helt OK att tex i en bildtext länka till ett blogginlägg som handlar om just den saken eller tekniken, eller att ens namnlappar med ens varumärke syns i bild. (Vad gäller Lilith ovan så gjorde Ullis en tabbe där, dom får reda ut det - en direkt länk till beskrivning är ju som sagt OK)

Som med alla regler och lagar går det ju inte beskriva exakt var gränserna går, det blir en bedömning från fall till fall. Vi gör en bedömning om intentionen verkar vara att visa annat än plagget, om de där länkarna eller namnlapparna man lägger inte känns "naturliga" i sammanhanget.

Ibland kan vi göra fel och vara väl hårda, så vi skall hellre fria än fälla om det är ett tveksamt fall. Vi vill ju inte ha en sajt med en massa smygreklam, men heller inte en där man inte vågar länka någonstans.

Om vi skall ta några exempel då:

OK: namnlappen på plaggen syns i bild som en liten detalj på plagget
Inte OK: man lägger in sitt varumärke i bildens hörn efteråt

OK: alla länkar till andra sajter som man inte har en koppling till själv
Inte OK: länkar till sin webbutik där man kan köpa plagget

OK: direkt länk till eget blogginlägg där tex plagget eller tekniken beskrivs i mer detalj
Inte OK: länk till förstasidan på ens sajt, även om det inlägg man menar syns där - det blir med tiden dessutom en felvisande länk, för inlägget man kanske menade kommer ju med tiden "rulla bort"
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 11:28   #8
clindh clindh är inte uppkopplad
admin

Ang det här med hobbyverksamhet etc så råder det en del missförstånd, som att man inte betalar skatt på vinsten tex. Man betalar förvisso inte moms på omsättning under 30.000 men tar man ut en marginal, oavsett hur liten, så att det blir överskott i verksamheten skall det beskattas.

För er som håller på kan det vara bra att läsa Skatteverkets lilla skrift som rätar ut en del frågetecken: http://www.skatteverket.se/blankette...680007485.html
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 15:12   #9

Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Såhär står det i Sysidans regler, en skrivning vi lånat från andra forum med intresseinriktning:
Det är inte tillåtet med reklam, värvningar, marknadsundersökningar mm i forum, bilder eller kritikkommentarer (eller på andra platser) utan att först ha fått redaktionens uttryckliga godkännande för detta. Vidare är det inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha ekonomisk vinning av budskapet nu eller i framtiden. Upprepade rekommendationer av produkter/tjänst från samma eller grupp olika medlemmar kommer att ses som kommersiella även om ingen tydlig koppling finns.
Det där kan sammanfattas med att gör man något för sin egen vinning, istället för att bara vilja dela med sig av kunskap och inspiration till andra så är det inte tillåtet.

Så att tex lägga in sitt varumärke i bilderna efter fotograferingen, eller i varje bildkommentar lägga in en adress till förstasidan på sin blogg kan tolkas som att intentionen är att man då vill puffa varumärket eller den sajten.

Däremot är det helt OK att tex i en bildtext länka till ett blogginlägg som handlar om just den saken eller tekniken, eller att ens namnlappar med ens varumärke syns i bild. (Vad gäller Lilith ovan så gjorde Ullis en tabbe där, dom får reda ut det - en direkt länk till beskrivning är ju som sagt OK)

Som med alla regler och lagar går det ju inte beskriva exakt var gränserna går, det blir en bedömning från fall till fall. Vi gör en bedömning om intentionen verkar vara att visa annat än plagget, om de där länkarna eller namnlapparna man lägger inte känns "naturliga" i sammanhanget.

Ibland kan vi göra fel och vara väl hårda, så vi skall hellre fria än fälla om det är ett tveksamt fall. Vi vill ju inte ha en sajt med en massa smygreklam, men heller inte en där man inte vågar länka någonstans.

Om vi skall ta några exempel då:

OK: namnlappen på plaggen syns i bild som en liten detalj på plagget
Inte OK: man lägger in sitt varumärke i bildens hörn efteråt

OK: alla länkar till andra sajter som man inte har en koppling till själv
Inte OK: länkar till sin webbutik där man kan köpa plagget

OK: direkt länk till eget blogginlägg där tex plagget eller tekniken beskrivs i mer detalj
Inte OK: länk till förstasidan på ens sajt, även om det inlägg man menar syns där - det blir med tiden dessutom en felvisande länk, för inlägget man kanske menade kommer ju med tiden "rulla bort"
Men hur kan ni veta på sysidan att man inte har någon koppling till den sajten man länkar till?? kan vara en syster, kusin, kompis, etc.... med vilken man har gemensamma ekonomiska intressen!! Hur kan ni veta att när man berättar om var man har köpt tyget att man än en gång inte har något gemensamt ekonomiskt intresse med den som driver shopen/affären?
Hur kommer det sig att man får skriva i sin presentation adressen till sin blogg? Tycker att mycket är inkonsekvent och håller inte i längden......
Gammal 2012-04-04, 11:31   #10
chery chery är inte uppkopplad

Precis så ser jag också på det Miriam. Jag har mitt alias och håller fast vid det OM det någon gång i framtiden skulle bli aktuellt med någon form av verksamhet. Jag har hetat Design Chery i sömnads sammanhang sedan -99. Jag tänkte just igår på att jag troligen sett symamsell skrivet på någon bild, utan att se det som reklam. Det är ju faktiskt fortfarande bara en upplysning om vem som har gjort bilden / alstret. Samma sak gäller andra som genom åren haft namn på bilderna. Sen tänker jag på det Sanne skrev. Nu har jag bara Chery som användarnamn eftersom jag kallas det i en massa andra sammanhang med, men om jag hade valt att kalla mig Design Chery från början. Hade jag fått det? Vad är skillnaden. Ibland känns det som lite panik när det bestäms vad som är ok och vad som inte är det.
Upplysning är inte samma som reklam.
Identiteten är inte heller samma som reklam.
Det är sådant som får sidan att leva vidare.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 11:59   #11
120404 120404 är inte uppkopplad

"Och då irriterar jag mig till galenskap på alla dessa bilder som läggs in som inte har NÅGOT alls med sömad/handarbet och annat SY relaterat.
Tex bilder på nyplanterade blomkrukor mm.
Dessutom blir jag förbannad när det får lov att visas bilder på stickade/virkade könsorgan, vilket jag tycker är otrioligt stötande. Men DESSA får lov att ligga, utan att bryta mot någon av SYsidans många regler."
Detta var bra att det blev sagt av tvilling22 (Susanne Rodian)

En annan sak jag retar mig på är alla mail jag får som tigger mönster filer . Medlemar på sysidan skriver mail till mig, att dom tycker om det jag har sytt och tigger sammtidigt broderfiler, men dom varken orkar eller kan skriva en kommentar under bilden. För det är dock roligt att få kommentare. Jag funderar också på att sluta på sysidan.
Tycker det har varit en del onödigt strulande under åren.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 23:13   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

chery,(pia lindh)sluta inte. Jag inser hur förnedrands,
rackarns galet det är. Jag vill verkligen inte att du
slutar. Du delar med dig och ger så mycket som det behövs
av på denna sida.

Ge dig inte. Nu går det uppför, men vi är många som kan
skjuta på. Aldrig ger vi upp. Håll ut! Snälla.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-23, 09:17   #13
annamajny annamajny är inte uppkopplad

Question

För att ge lite nyans till den här diskussionen skulle jag vilja sticka ut hakan och säga att jag tycker det är jättebra att sysidan inte bara är en plattform för att visa upp det man har gjort på bild eller prata om sig själv sin hobbyverksamhet och sina bloggar. För mig är sysidan främst ett diskussionsforum där man utbyter tankar och information. Det finns ju alla möjligheter att skylta med sig själv på sin profilsida.

Sen undrar jag: om man inte har ett företag varför är det då viktigt att ha en logga? Om du inte skall sälja något varför behöver du vara ett varumärke? Vi skall alltså tillåta 'marknadsföring', men bara för dom som inte har företag och vill sälja något?

Jag kanske är helt ensam om de här åsikterna här på sysidan (?) men som jag ser det är det alldeles tillräckligt mycket reklam och 'skyltning' på sysidan redan. Och om sysidan skulle bli ett facebook, (hu!) då är det jag som slutar.
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:10.