![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Singer och Husqvarna är tyvärr märken som inte håller den kvalitet som dom gjorde förr. Förr var det det bästa man kunde köpa, med det är det inte idag.
Även data maskinerna inte svåra. Det är bra att titta manualen som oftast finns på symaskinen och ställa in det numret på den söm man vill sy. Då visas det i displayen vilken pressarfot som är bäst. Jag rekommenderar att hon tittar på Bernina (ej bernette), Janome och Brother som gör bra maskiner. En stegsknapphål (man väljer vilket knapphål man vill sy ,man sätter knappen i foten, drar ned en spak, gasar och rullar tummarna undertiden, maskinen stannar när knapphålet är klart) är en toppenfiness och sedan behöver hon nålträdare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det som menas med att HQ och pfaff (som förresten tillverkas i samma fabriker) inte är lika bra som förr är sant, men att de är sämre än andra är nog inte riktigt sant alltid, utan dagen symaskiner är ganska jämbördiga så länge man är i samma prisklass. Men HQ och Pfaff är lite dyrare för de lever kvar på märket. Man kan få Janome och Brother på samma nivå för billigare penning.
Bernina är det man ska satsa på om man vill ha europeiskt kvalité (men som sagt inte bernette). Vissa av deras modeller är dock tillverkade i Asien. Man får ta reda på vad som gäller för just den modellen man vill ha. Så om man vill ha nytt, så blir det nog bäst att välja mellan Janome/Brother om man vill spara pengar och om man har pengar så ska man nog satsa på Bernina. Om jag vore rik så skulle jag nog köpa bernina ![]() ![]() Hmm, om jag var rik och skulle köpa brodyrmaskin så skulle jag förmodligen se till att köpa en maskin som stöder helrunda bågar.. blir bättre och jämnare spänt då. Men då går vi utanför ämnet. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag tror inte man kan säga att symaskiner som är tillverkade i Asien automatiskt är sämre. Bernina 1008 tillverkas t.ex. i Berninas fabriker i Thailand, liksom de flesta Bernina modeller förutom absoluta toppskiktet tror jag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
av vissa maskiner och tillverkning av de absolut finaste och dyraste maskinerna. T ex 830 sker i Schweiz. Köp en mekanisk Bernina 1008 eller begagnde modellerna mellan 930 och 1230. 1008 används i många syateljeer och är en maskin som säljs till skolor, kallas skolmaskin, en tålig slitvarg med andra ord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för era svar!
Ska skicka iväg svärmor och provsy både bernina och janome och säkert några andra hon trillar över med. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:46.