Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-02, 21:19   #1
Lazoli Lazoli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 4
Service av Bernina 930

Jag har lite problem med min gamla 80-tals Bernina (en Bernina Record 930). Helt plötsligt har pressarfoten börjat kärva, för när jag slår ner spärren åker pressarfoten inte ner! Eller det går långsamt långsamt.. efter ca 1 minut är den nere. Jag får hjälpa till och trycka ner den själv. Och även då pressar den inte hårt mot tyget som kan glida omkring där under.

Dessutom verkar trådspänningen vara lite trasig, eftersom övertråden ligger platt ovanpå när jag syr.

Hade funderat på att lämna in den på service, men det kanske räcker att olja den lite själv? Har aldrig behövt serva eller olja den tidigare, men det kanske är dags. Jag skruvade upp vänstra sidan och tittade in. Tog bort en massa damm med en tops och kände på pressarfotskolven som var alldeles torr. Finns det mer man kan göra för att serva den själv utan att behöva lämna in den?

Den är lite för tung för att jag ska orka släpa den på tunnelbanan till närmsta Bernina-service ställe :/
Lazoli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 21:44   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Damma ur den ordentligt, skruva av stygnplåten så kommer Du åt mycket bättre.
Ta ur spolhylsan med spolen i (om det finns spolhylsa på maskinen)
Damma ur och se till att alla trådrester och damm är borta.
Dra en tandtråd eller annan grövre tråd genom trådspänningsbrickorna.
Det kan sitta trådrester och damm även där.

Olja maskinen, kolla i instruktionsboken var det ska droppas olja, men oftast så ser man små röda märken där oljan ska droppas i.
Droppa i lite där spolhylsan ska vara också
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 22:21   #3
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Generellt är det bra att olja på ställen där metall rör sig mot metall. Ibland är de utmärkta med en röd prick. En eller ett par droppar per ställe räcker. Det är också bra att torka av/rengöra kugghjulen i plast/nylon. Dessa ska däremot inte smörjas. Angående pressarfoten så är trycket inställbart med en skruv i toppen som påverkar en fjäder. Den skruven är också ett ställe att olja.

Jag kan också tipsa om gruppen http://groups.yahoo.com/group/BerninaThirtySomethings/
I den har en Rick, en Berninatekniker, lagt in "930 and earlier oiling points" i albumet "Ricks tech photos".
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons