![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hej!
Ny här på forumet och hoppas jag kan få lite hjälp. Jag har två symaskiner, en gammal Husqvarna 2000 och en Pfaff Hobby 1040. Båda har jag fått tag på begagnade. Båda maskinerna är sparsamt använda och nu har samma fel uppstått på båda. Maskinerna är jättetröga och fastnar. Det går inte att mata för hand om man inte tar i med våld. Övertråden verkar fastna något i underspolen, men samma problem uppträder om och om igen när jag sytt 3-5 cm. Detta hände när jag sydde ett dubbelt kraftigt tyg med en extra stark tråd. Jag har nog tagit i lite när det fastnade första gången. På ena maskinen (Pfaff) märkte jag att nålen kom drogs lite snett, troligen pga att tråden var för spänd och fastnade. Vad kan ha hänt och hur löser jag problemet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Damma ur, olja, byt nål.
Är maskinerna rätt trädda, både över och undertrådar |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Har plockat ur delar, dammat och sprayat 5-56. Nu verkar Pfaffen vara igång!
Tack för tipset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Är det äldre maskiner som ska oljas, så ska det vara symaskinsolja Du droppar i
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
CRC 5-56 verkar vara okey att använda som medel för att lösa upp gammal olja som stelnat. Däremot är WD-40 skadligt för sintrade lager i bl.a. Husqvarna.
http://www.butchwax.com/2010/10/viki...chine-rebuild/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
5-56
5-56 är inte så snällt i maskinen! Plast- och gummidetaljer blir bara ännu mer tröga. Använd helst symaskinsolja.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Fast symaskinsolja som brukar vara baserad på mineraloja är inte heller så bra för plaster. Jag har lärt mig att t.ex. plastkugghjul i symaskiner är självsmörjande och bara kräver att man rengör dem för att få bort smuts som kan verka som slipmedel. Symaskinsolja används framförallt mellan två metallytor som rör sig mot varandra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Är det inte rätt ont om plastkugghjul i dom gamla 2000maskinerna? Däremot finns det delar i baklit i dom, men det är ju lite annorlunda.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
olja in symaskin, smörja symaskin |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.