Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-30, 11:59   #1
biskvi biskvi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 10
förslag på hushållsmaskin dags byta ut min husqvarna platinum 750

Som rubriken lyder vill jag byta ut min hushållsmaskin framöver. Jag har en Husqvarna Platinum 750 idag. Det jag gillar med maskinen är att den är enkel och lättmanövrerad, automatiska knapphål, bra nyttosömmar (använder derkorsömmarna mycket sparsamt), automatiskt trådfäste.

Och så nackdelarna då. Det är framförallt matningen jag är missnöjd med. Man kan inte börja sy förrän 0,5 cm in på tyget, svårt sy i slippriga tyger, matar övre och undre lagret ojämt när man syr ihop samt att jag kör av nålen hela tiden när jag ska sy ner sömmar, det blir förvisso tjockt ibland men om någon har förslag på en maskin där man enkelt kan sy ner skarven i en halsringning (trikå) så tas det tacksamt emot. Sammanfattningsvis: stark maskin och bra matning.

Karolina
biskvi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 12:09   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
För att undvika att tyget dras ner när man börjar sy en söm, så börjar man ½ cm in och syr några stygn, sedan backar man och fortsätter framåt. Då är sömmen fäst också.

Janome-maskinerna är starka och bra.
Jag har en Janome 6600P, den har bl a ett suveränt övermatnings-system så det blir aldrig "något över" när sömmen är sydd.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 12:15   #3
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Med en raksömsstygnplåt så minimeras också risken att tyget dras ner.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 13:04   #4
avslutad_20240812 avslutad_20240812 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Jag tycker du har en bra maskin, kanske behöver du bara läsa instruktionsboken om alla finesser den har?

Att sy ner en skarv i halsringning klarar den utmärkt.
Även tunna tyger.

Du kan ju flytta nålen i olika positioner stegvis, vä o hö läge.
Och med hjälp av olika pressarfötter fixar den mycket.
Du har säkert fått en tillbehörskatalog som tydligt visar de olika tillbehören hur man använder dem.
Och du har väl den stora boken som heter Platinum Familjen Handbok som följde med vid köpet? 70 sidor med ett rött hjärta på omslaget.
avslutad_20240812 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 14:36   #5
biskvi biskvi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 10
Tack för era svar. Jodå jag har nog läst manualen. Just mataren och styrkan känns som svaga punkter. Någon som har erfarenhet av Pfaff med övermatare? Någon som har en maskin som syr ner skarven i halsringning bandkantad med trikå som smör?
biskvi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 19:40   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jodå, jag har en gammal Pfaff Creative 1473 med diverse sömmar och övermatning. Den syr som en dröm, ingenting är för svårt. Den saknar tyvärr helautomatiska knapphål. Men den maskinen byter jag inte ut.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 21:23   #7
lelle lelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 14
Jag har både pfaff och husqvarna och tycker att husqvarna är överlägsen . Ändrar du pressarfotstrycket ? Pfaff har valt övermatare alla andra tillverkare arbetar med pressarfotstryck .
lelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 21:59   #8
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Bernina säger att pressarfotstrycket i Bernina 1000-1530 är automatiskt, men det är snarare så att det bara går att ändra av en servicetekniker.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons