![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Bernina 730
Hej!
Har ärvt en Bernina av farmor som jag syr på, men den skulle behöva oljas - hur får jag upp topplocket? Tackar! David |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Grattis till en jätte fin broderi-och symaskin "record"!
Hatten, där knappen för tända lampan ligger, öppnar du genom att vrida den ,uppifrån sett, medurs. När du öppnat den luckan ser du en liten grej som trycks in för att locket ovan ska öppnas, eller bara öppna toppen. Så först öppnar du din vänster sida innan du öppnar toppen. Skillnaden mellan 730 och 530-2 är så liten: http://rudolfcouture.com/wardrobe/in...d=37&Itemid=39 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag kapar din tråd här lite...
Pressarfötter/nålar (främst tvillingnål då), år det att köpa till dessa maskiner fortfarande? Har googlar lite men tycker inte mig kunna hitta något... Eller kan jag ta vilken tvillingnål som helst? Passar de alla maskiner? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Bernina 730 använder vanliga 130/705H nålar som de flesta hushållssymaskiner.
Tvillingnål går att använda i 730 liksom i de flesta maskiner, undantaget de som bara syr raksöm och har ett cirkulärt hål i stygnplåten. Men var uppmärksam på vilken stygnbredd som är inställd för att undvika att nålen slår i plåten. Och använd inte bredare tvillingnål än maximal sömbredd maskinen klarar, 4 mm på Bernina 730. När det gäller pressarfötter så kan man bara använda de som är gjorda för gamla Bernina, men det finns också adaptrar för att använda andra typer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag började rota i gömmorna (har fått maskinen från svärmor) och hittade massor av pressarfötter - samt en tvillingnål
![]() Så morgondagen kommer ägnas åt att försöka ta reda på vad det är för pressarfötter jag har ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej!
Luskade ut vad felet var. maskinen har stått länge, och det fjäderbelastade lås-stiftet (sitter vid söm-väljaren) hade sonika ärgat fast. Jag fick med våld tvinga upp locket (tummarna på vän + hög sida och pressade) för att sedan olja upp stiftet, nu går det fin-fint! Tack för hjälpen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
[QUOTE=Vilse;162462]Jag kapar din tråd här lite...
Pressarfötter/nålar (främst tvillingnål då), år det att köpa till dessa maskiner fortfarande? Har googlar lite men tycker inte mig kunna hitta något... Eller kan jag ta vilken tvillingnål som helst? Passar de alla maskiner?[/QUOTE Det går att köpa pressarfötter ännu till din 730, www.e-bay.com, Bernina sewingmashine feet, old model. De anger på sidan till vilka maskiner pressarfoten passar till. Du kan även gå in till någon svensk Bernina åter- försäljare och fråga dem det finns att beställa hem. Ev kan de även ha gamla begagnade om du frågar efter dem. Billigast är det dock på E-bay. |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
bernina 730 |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:05.