![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Jag kan i alla fall jämföra brother innovis 1200 (nypris ca 12000 kr tror jag?) mot min pfaff hobbymatic 919.
Brothern är mycket mer plastig, känsligare för "fel" tyg, "fel" tjocklek, man "måste" använda olika pressarfot för olika moment. Inget fel med de specialpressarfot men man ska i alla fall kunna sy vanliga sömmar med standardfoten tycker jag, och inte hålla på och byta hela tiden. Pfaffen är mkt enklare i utförandet men mycket mer gediget. Och så är det "hobby" på den men den är inte en av de ökända hobbymaskiner som tillverkas utanför Tyskland, nej den är en av de få som är tillverkad i Tyskland exakt som de dyrare, bara den har färre sömmar och lite enklare utformning utan övermatare. Nu har jag ställt undan brothern för den vägrar brodera fint heller och jag har inte tid med att befatta mig med den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag förstår att jag helt enkelt får prata snällt med mamma och kanske få "låna" symaskinen utan fast återlämningsdatum
![]() Men, om det nu inte går så undrar jag om någon har hunnit sy lite på den här Singer Heavy duty? Har sett att de säljer/hyr ut båda modellerna hos en kapelltillverkare (Frewi). Är det en robust och stabil maskin eller är det bara en reklam grej för att nå en särskild kundgrupp? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Priset är väldigt högt på den enkla Singer maskinen. I somras hämtade Lidl Singer Serenade för 899 kr. Den är samma maskin som denna som du frågar efter, Heavy Duty 4423.
Så att den kostar 2890 hos en del företag. Det är mycket pengar för en enkel maskin. Lägg märke till att idag är det inte Singer som leder symaskinsleken. Om du får den för 899 får du köpa den, annars får du satsa på en Brother från England för 2100 kronor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hittade en sida på eng med betyg på Singer Heavy Duty 4423:
http://reviews.singerco.com/7010/2122/reviews.htm Mkt mixade recensioner, alltifrån bottenbetyg till topp. Verkar som de med stor erfarenhet av symaskiner och syr professionellt ger sämre betyg medan de som aldrig sytt eller bara sytt lite ger bättre betyg... Brukar vara så, även här på sysidan. ![]() Så man måste alltid ta betygen med nypa salt när någon bara sytt på max 3 olika symaskiner eller färre ger recension med betyg 5, medan en annan som sytt i åratals på flera symaskiner kanske ger lite lägre betyg för samma maskin pga större referensram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Netto i Göteborg har Singer Tradition TM2250 med 6 grundsömmar,3 dekorativa sömmar, automatisk trådspänning, snap-on pressarfötter etc för 899 kronor.
Föreslår att du tittar på detta och tänker på det tillsammans med förslaget om en Brother overlock 1034D från England för 2100 kr. Sammanlagd hamnar du på 3000 med två nya och märkesmaskiner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Dom Singermaskinerna som finns i lågprisbutikerna håller tyvärr inte alls samma kvalité som "riktiga" Singermaskiner gör.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Singer tillverkar mekaniska maskiner under flera namn. Det är mycket skillnad på de och de Singer maskiner som finns från 50-talet. Det går inte gämföra dem.
Men för under tusenlapp är det värt att ha en sådan Singer som är fortfarande en symaskin som klarar mycket för den lilla summan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Så, beslutet fattades idag. Jag köpte en Huskylock s15, kändes som ett bra alternativ eftersom den verkar vara en bra modell för mig som aldrig sytt med overlock tidigare. Och så kommer snart mamma med den gamle trotjänaren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Hej! Jag ser du redan köpt maskin, men till andra som undrar kan jag säga vad jag tycker.
Jag jobbar i symaskinaffär, och har många förtvivlade kunder som köpt billiga (skit)maskiner på Jysk, Elgiganten +++ Dom syr inte tjockare tyger än lakansväv och det finns ingen reservdelar. Singer Heavy Duty är faktiskt väldigt bra till att vara så billig, men den syr inte bra med tjockare tråd. Janome Easy Jeans eller Elna 3210 Jeans är dom bästa maskinerna jag känner som syr jättebra, om man inte vill upp i 10.000 kr +. Janome 4030 är också en väldigt bra maskin om man vill ha elektronisk. Husqvarna 116 och 118 är bra maskiner för dom som inte syr mycket, men som vill ha en maskin hemma. Bernina är bra maskiner, men lite dyrare. Jag har själv en Bernina och är väldigt nöjd, men pressarfötter och andra delar är skitdyra!!! 450 kr för en fot som kostar 150 kr till Husqvarna. Men ni ska veta att dom lurar en till at tro dom är gjorda i Europa. Dom är halvfabrikat som görs i Asien, sen monteras på en del i Europa, så dom kan sätta på "Made In Europe"... |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:45.