![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Jag har noteringar på mönstren till sekelskiftsdräkter (1800/1900) om tygåtgång på uppemot 9-10 meter och det med ganska enkla kreationer, dock med längd.
Kolla firmor som säljer mönster från tiden, såsom Past Patterns. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
När jag sydde min första robe francaise gjorde jag överklänning och kjol i samma tyg. Till den gick det åt ca 12 meter, eftersom jag är lång (1.78) och ville ha ett släp på överklänningen på ca 25 cm. Jag var tvungen att handla mer tyg för det gick åt mer än jag trodde till alla dekorationer, manchetter och stomachern. Till en enkel robe anglaise utan dekor och tillhörande kjol räcker det med 3,5 - 4 meter beroende på tyg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
När jag nyss sydde min Robe a la francaise hade jag 6 meter tyg (140 brett tror jag), det räckte väldigt precis till klänningen, men inte till underkjol/förkläde fram, vilket jag hade hoppats på. Men jag skulle ändå köpa mer än 6 meter oavsett. Tänk på att det går åt ganska mycket tyg till dekorationer, som till att göra massa rynk, eller stora ärmslag, volanger osv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:46.