![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Enbart fyrtrådig overlock. Det räcker utmärkt. Skulle jag sy med raksöm så skulle jag ju behöva sy med en elastisk variant och det skulle ändå inte bli så bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
Citat:
jag har aldrig haft några problem med trasiga overlocksömmar i de barnkläder jag syr av trikå. Då syr jag med fyrtrådig overlock (den gör ju en "raksöm" längst in). Däremot får jag ganska ofta problem med att sömmen går sönder i fållar, eftersom jag inte har någon covermaskin och syr istället med tvillingnål på vanlig maskin.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vävda tyger och tyger som inte ska stretchas ut
Raksöm sen overlock. Ser mer arbetat ut och sömmen syns mindre på rätsidan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
De flesta T-shirts jag undersökt har bara haft en fyrtrådig overlocksömn. Tror att detta räcker i de flesta fall. Man kan ju också tänka sig att justera stygnlängden något.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det stämmer. Men några vill ha fin finish med fållkanten t.ex. med coversöm för overlock kan man inte sy mitt på tyget.
Men det löser man med tvillingnål på vanliga hushållsmaskinen. Eller om man är ok med att det ser "rått" ut är att man syr en fin overlockkant och så är det bra med det. Det finns några kläder i butiken som är sydd sådär också. Kanske inte just t-shirts men damtoppar mfl. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.