![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Jag försöker börja på en mössa, men jag förstår inte riktigt hur jag ska tolka ett mönster.
När denna rad ska stickas så har jag 64 maskor. "Byt till st 7, sticka det första v avigt, öka samtidigt (3 am, öka 1 m genom att plocka upp tråden som finns mellan m och sticka den vriden avigt) 10 ggr, 1 am = 85 m." Ja, så står det i min beskrivning. Hur menar de? Ska jag sticka 3 am, öka en, sticka 3 am, öka en och fortsätta så 10 ggr, sedan fortsätta sticka det avigt? För när jag gjort 10 ggr så bör jag ju stickat 30 maskor och har då 34 kvar. Eller tänker jag helt fel? ![]() Som sagt, behöver hjälp! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det låyer jäytekonstigt. Man brukar öka jämt fördelat över varvet och om man inte skulle göra det så skulle ju varvet sluta med betydligt fler än 1am, som du konstatetar.
Jag jar stickat en hel del och läst många beskrivningar men denna blir jag inte klok på. Det verkar fattas något. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Eller hur! Jag blir inte klok på det!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag fattar det som att Du ska göra den ökningen jämt fördelat över varvet
så Du har 85 maskor |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
I beskrivningarna brukar det stå "gör ökningarna jämt fördelat"
Man får själv räkna ut hur många maskor det ska vara mellan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag tror de har tappat bort en "3am".
Så här: Byt till st 7, sticka det första v avigt, öka samtidigt (3 am, öka 1 m genom att plocka upp tråden som finns mellan m och sticka den vriden avigt, 3am) 10 ggr, 1 am = 85 m." Då blir det så att tre maskor in på varvet börjar ökningarna och när du ökat klart har du 4maskor kvar på varvet. Däremellan har du 6 maskor mellan alla ökningarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
När denna rad ska stickas så har jag 64 maskor.
"Byt till st 7, sticka det första v avigt, öka samtidigt (3 am, öka 1 m genom att plocka upp tråden som finns mellan m och sticka den vriden avigt) 10 ggr, 1 am = 85 m." Jag tror att det är 10ggr som är fel. För gör du ökningen bara 10ggr så får du bara 74 maskor inte 85. Fortsätter du däremot att sticka enl beskrivningen varvet ut får du 21 ökningar och 64+21=85 maskor. Hoppas att det löser sig för dig. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:37.