Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-10, 14:07   #1
PennyIIXC PennyIIXC är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 39
Exclamation Klänning med H-kupa!

Hejsan!

Jag har fått ett syuppdrag, en axelbandslös balklänning med "rynk" över brösten, till en 18åring, så allt måste vara PERFEKT också.
Jag har mönster och allt sånt, MEN hon har ju en storlek 42 (46 över brösten via mått) men hon har en H-kupa (bröstopererad) hon beskriver själv hur hon aldrig hittar bh:ar som täcker brösten eller kläder.

Hon har ingen möjlighet att finnas med och prova klänningen, men ska skicka en bh som "nästan" täcker hela brösten.
Jag känner mig smått livrädd nu när jag tänkte sätta saxen i tyget.......
Någon som kan hjälpa mig vad man ska tänka på?
Helst vill jag bara sätta smock över allting, men det skulle inte vara så populärt kan jag tänka mig!
PennyIIXC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 15:08   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men i den storleken (frivilligt) tycker jag att hon borde kunna vara mer flexibel.

Är det bråttom?

Om det inte är bråttom kanske det kan gå bra med att sy en provklänning eller åtminstone livdel av liknande billigare tyg som hon får stå för och du skickar det till henne för inprovning och sedan skickar hon tillbaka det med anvisningar om ev problem.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 16:06   #3
PennyIIXC PennyIIXC är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 39
Ja det är väldigt bråttom också, vi beställde tygerna i april för det, men fick måtten först igår och den ska vara klar till den 19de. Har sagt att jag vill ha minst 15 timmar att sy den, och hon vet att jag inte kommer få det nu och att det kanske inte blir så perfekt som jag ville ha det pga tidsbrist.

Hon ska dock ha skickat en bh som "nästan" passar till mig idag, och har bestämt att jag gör ingenting förens jag får den, för testade livet på min mamma som har c/d kupa men annars ganska samma mått och bh-delen som fanns i mönstret var för litet även för henne.... :/
PennyIIXC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 17:00   #4
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Ber om ursäkt i förväg för de negativa orden...
Men..

För det första så skulle jag alldrig sy en axelbandslös klänning till en tjej med så stor byst - de kommer inte att sitta uppe snyggt. Särskillt om hon har problem med BH, då en bra och stadig bh är väsentligt för att en axelbandslös klänning ska sitta snyggt.(iof så kanske "sillisarna" är så stadiga att de håller sig uppe ändå ..?)

För det andra så bidrar smock/rynkning över bystpartiet till att ytterligare förstora/öka intrycket av bysten - men det är kanske det hon vill..?

Jag lider med dig i detta svåra uppdrag.
När jag jobbade i brudbutik så brukade vi se till att de storbystade tjejerna hade snörning i ryggen på klänningarna - för att lättare kunna dra åt och hålla tuttarna på plats.

Ett annat tips är att se till att livet är hårt styvat med skenor och mellanlägg (går att göra i fodret om man vill använda tunnt tyg) för att ge stablitet åt bysten.
Se även till att klänningen sitter åt ordentligt i midjan och på höften - det är där man bär en axelbandslösklänning vilken byststorlek man än har.

Stort lycka till, hoppas det löser sig
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 17:10   #5
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Kom på en sak.
Valde du storlek på mönstret efter hennes byststorlek? Det ska man göra - eller ev ta en storlek mitt i mellan och sdan justera midja o byst efter kroppsmåtten.
Det finns något som heter typ "stor byst justering" vilket finns beskrivet här på sysidan (sök på stor byst), och innebär att man lägger till ett extra insnitt för att få formen över bröstet.
funkar väldigt bra.
Tänk även på att du kanske behöver höja överkanten på klänningen i förhållande mot ditt mönster, för att undvika superdjup ringning med risk att de ramlar ut.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 18:28   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tycker att det är fel att välja mönster efter byststorlek. Det stämmer inte så bra längre Det är bättre att välja efter t.ex. axelbredden för där är det ganska konstant.

För om jag skulle välja efter byststorlek så blir det helt fel proportioner.

Och om man är en smal tonåring med undantag för bysten så vill man väl inte välja storlek typ 48 pga bysten när kroppen i övrigt drar 38.

Bara mina tankar, jag har alltid stört på det här med att välja efter bysten.

I synnerhet när mönstren ändå är konstruerade efter en kropp med B-kupa, helt orealistiskt storleksökning mao.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 21:55   #7
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Ja det har du iof rätt i, jag brukar oftast välja nått mellanting och sedan göra justeringar.

Förstår inte riktigt vad du menar med att välja efter axelbredden på ett mönster till en axelbandslös klänning - funkar ju bara om man själv ritar mönstret utifrån grundmallar, ej på köpta mönster.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 00:14   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tja du har förstås rätt axelbredd fungerar helt inte att gå efter om man syr något som inte har något sådant

Lycka till.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons