Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-21, 10:48   #1
Elin80 Elin80 är inte uppkopplad

Janome eller Elna och Brother?

Hej!
Jag ska (äntligen!) köpa en ny symaskin och overlock, eftersom jag är så less på min Husqvarna Interlude som bara krånglar!

Först var jag helt säker på att det var Janome jag ville ha, men efter att ha läst flera trådar här verkar det som att de inte är så gudabenådat bra trots allt?

Min fundering är nu vad ni andra med mer erfarenhet tror är bäst;
ett komplett syrum från Janome, med Easy Jeans och Mylock 644D
eller en Elna Jeans och Brother 4234D (Beställer det senare från SMD i så fall!)

Vore tacksam för svar, för jag känner mig helt vilsen i denna djungel av symaskiner!!!
Elin80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 13:50   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Janomes maskiner är väldigt bra.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 15:25   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag har Mylock 744D som är friarmsversionen men 644 är mer stabil om man vill använda specialtillbehör annars är det exakt samma konstruktion. Syr bra.

Men jag skulle nog inte köpa Janome pga deras fuskande och brytande mot eu:s konkurrensregler.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 18:25   #4
bila bila är inte uppkopplad

När det gäller overlocken så är Janome och Brother likvärdiga. Jag har haft en Brother 3034D och den var mycket trevlig och lättanvänd (nybörjarvänlig) och sydde fina sömmar.
Du får mer för pengarna om du köper Brother.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 10:41   #5
titti49 titti49 är inte uppkopplad

Min erfarenhet av Janomes symaskiner är att dom håller väldigt hög klass. Jag har haft både Bernina,Husqvarna och Pfaff.Jag funderade ett tag på att byta till en ny Pfaff men fick rådet av försäljaren att behålla min gamla eftersom kvalitén på dagens maskiner inte går att jämnföra med dom gamla(mycket plast i nya maskiner).
Denne säljare sålde även Janomes maskiner och jag köpte min brodermaskin av honom. Jag vet att jag får bra service om något skulle hända även sedan garantin gått ut, det är något att tänka på. Nya maskiner håller oftast dom 5 år som garantin gäller därefter är det våra återförsäljare som vi får lita till.Frakten till England med en krånglande gammal maskin kan ju bli ganska hög.
Det är något att ta i beaktande när man handlar från ett annat land.
titti49 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 20:32   #6

Tack till er som tagit er tid att svara på min fråga

Vill bara tala om att jag gjort slag i saken och det blev en Elna jeans och en Brother. Frågade en svensk symaskinsförsäljare och han föredrog Elnan framför Janome Easy Jeans, så då tänkte jag att den är nog bra

Brother har fått så många bra omdömen här på sysidan så den känns redan som ett mycket bra val

Håll nu tummarna för mig att det går smidigt med köpet från England. SMD verkar ju vara jättebra!!
Gammal 2011-07-27, 00:34   #7
Linda3 Linda3 är inte uppkopplad

Smile

Janome. Haft min i ca halva mitt liv. Bästa köpet jag någonsin gjort. Den var dyr, men 100% prisvärd. Love it!
Bifogade bilder

Linda3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 20:34   #8

Smile

Måste bara berätta att jag fått hem mina maskiner från England och att jag är så otroligt nöjd!! Bägge maskinerna funkar perfekt och är precis det jag hade tänkt mig! Och servicen från SMD var jättebra!!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:52.