![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hjälp! ribbstickning i ökning...
Stickar kofta i ribbstickning 3r 2a. Håller på med ärmarna.
När jag enl. beskrivningen ökar 1m i varje kant var 3,5 cm så kommer ribborna i otakt. Börjar varje varv ned 1a enl. beskriv. Även osäker på hur och när man ska öka maskorna. Innanför kantmaskan och vilken typ? Tacksam för snabbt svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Öka innanför kantmaskan och utöka ribbstickningen åt sidorna. Om du börjar ribben med 3 räta så blir det en avig först istället efter att 1maska har ökats.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
Men behöver nog en utförligare förklaring.Nybörjare ![]() Ska jag sticka 1 avig och sen lägga en ny maska och därefter 3 räta 2 aviga osv. Ska jag avsluta på något visst vis.Typ alltid med avig eller rät. Och till sist hur ska jag lägga upp den nya maskan finns ju flera olika sätt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag antar att du ska öka i båda sidor så det blir symmetriskt.
Det brukar vara en rät maska som kantmaska. Man stickar den rät både från rätsidan och avifsidan. Innanför den brukar jag öka genom att ta upp tråden mellan maskorna och sticka den vriden rät. Nästa varv man stickar maskan gör man den rät eller avig beroende på var i mönstret den ska in. Men som du säger finns det flera sätt att öka och alla är nog lika bra. Dropdesign har både video och bilder med instruktioner. Här finns en bild på det sätt jag ökar: http://garnstudio.com/lang/se/skole/strikk_oke.php |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Precis som de andra skriver, gör ökningen innanför kantmaskan.
Sen om den ( i nästa varv) ska stickas som rät eller avig det beror på. Utgå från att ribbningen i övrigt i "tyget" ska fortsätta som tidigare och så blir själva "mönstret ribbning" utökat åt sidorna. Precis som att en blomma i ett blommigt tyg kommer med om man klipper stycket större. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:34.