Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-06-23, 19:28   #1
SaraMy SaraMy är inte uppkopplad

Singer heavy duty

Min gamla ''skit''bother (ursäkta utrycket - men jag är sådär arg och ledsen som man blir när maskinen bråkar) skall få bli ersatt nu och jag funderar på en Singe heavy duty 4423.
Har inte råd att lägga alltför mycket pengar, vill ha en stark all-i-allo maskin som klarar grova tyger utan att mesa. Syr mest raksöm och sicksack och vill gärna kunna sy i stretch. Dock hittar jag inte så mycket info/användarkommentarer om just denna.

Har hört att singer var bra ''förr i tiden'' men att deras nyare modeller inte håller måttet.
Någon därute som har några tips/åsikter?
SaraMy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 20:08   #2
bila bila är inte uppkopplad

Har din gamla maskin varit hos symaskinsdoktorn för servis och underhåll? Maskiner brukar bli bråkiga när det är dax.
Kanske ett besök hos doktorn och kan göra den gamla bråkstaken blir frisk igen och snäll igen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 20:16   #3
Platinum Platinum är inte uppkopplad

Generellt så är det väl så att äldre maskiner klarar lite mer kanske just för att husmödrarna förr skulle kunna fixa allt på sina maskiner, då pratar jag maskiner 1960-1985 för äldre känner jag inte till och störst då var väl Husqvarna och Singer.

Ska du bara sy raksöm och sicksack så kan det vara idé att lämna maskinen på service om du inte gjort det och sen finns det ju speciella strechnålar (men såna kanske du har).
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 08:49   #4

Nej det har inte varit på service, och nej jag känner inte till att man använder speciella stretchnålar

Nu verkar det lösa sig genom att jag får låna min brors frus gamla (också en billig ganska otrevlig sak) tills jag köper en ny. Men en ny maskin ska det bli så småningom, jag vill inte ens titta på den så jag kan inte skriva ner exakt vilken modell av brother det är jag har, men den är liksom hemsk att sy på. Väldigt mycket plast, och plasten under till är liksom ''rundad'' så det känns inte alls stabilt när man sitter och syr. Sen klarar den nästan ingenting, tunna bomullstyger är ungefär vad den går med på. Annars börjar den genast krångla, och så har det alltid varit.
Men visst kanske det är klokare att lämna in den på service, dock tycker jag inte att den ens är värd det!

Funderar på att köpa en begagnad, vi hade en grön tung husqvarna när jag var liten, dock kastade den in handduken så småningom. Men det här med att man skall kunna fixa det mesta själv på den tilltalar mig, jag har redan skruvat isär min brother och gjort rent varenda litet skrymsle.

Men som sagt, ingen som har någon åsikt om singer heavy duty?
Min bror köpte en pfaff hobby 1142 till sin fru och sa att den verkade bäst i hobbyserien. Dock kommer jag gärna undan med ett par hundralappar ändå.

Jag vill ha en skön stabil maskin!
Gammal 2011-06-24, 14:31   #5

När du ska köpa en ny undvik dom allra billigaste modellerna.
Runt 2500 kr börjar maskiner bli bra.
Köp det du vill ha, även om det svider i kassan. Ev ta en del på avbetalning eller spara tills du får råd.
Maskinen du köper ska bli din allra bästa vän och du ska verkligen trivas ihopå med den.
Gå runt och provsy olika maskiner och se vem som passar just dig, Att välja symaskin är personligt. Personkemin måste stämma.
Ta god tid på dig. Köp ingen maskin vid första besöket utan sov på valet minst en natt.
Gammal 2011-06-25, 18:18   #6

Bila: jo du har kloka råd. Jag tänker att det får bli något mellanting, inte snordyr och inte superbillig.
Jag undrar dock, om en gammal pfaff 332 är värd 1900:-? Om det köpes från en privatperson, allting ingår, manuall, väska och tillbehör.
Eller en husqvarna combina för 1000?
Jag har inte så bra koll på de älrde maskinerna. Är det bra eller dåligt att köpa en sådan?
Gammal 2011-06-26, 10:37   #7

Lite att fundera på innan du besöker symaskinsaffären.

Vilken nivå befinner du dig nu i sömnadskunskaper och vart är du på väg? Vad skulle du vilja kunna göra.
Tänk efter vilka finesser behöver du.
Vi vilka sömmar vill du ha?

Flera olika enstegsknapphål tycker jag är underbart. Gör att man kan sy exakt likadarna knapphåll hur Vilka sömmar vill du ha?
många som helt genom att stoppa i foten, ställa in vilket knapphål man vill ha och sedan är det bara gasa.

Nål trädare, kan vara skönt att slippa trä nålen själv. Annars går det lättare att trä vanligt med pincett.

Nyttosömmar. Vilka? Mönstersömmar? Sömmar för lappteknik/ applikationer?

Ska maskinen vara superenkel att hantera, eller vill du ha en som är mer kompliserad?

Uppsök en butik, ta med egna tygerprover att testa på, ta med besvärliga tyger.
När jag köpte en symaskin så tvingade jag ägaren att sy ett knapphål i tyll. (Maskinen klarade det, vilket ägaren inte trodde).

Billiga pressarfötter och andra tillbehör köper du på Ebay, det finns jättebra butiker. Med frakt brukar det bli ungefär halva priset. Frakten från USA brukar gå på 20-30 kr för några småsaker och det brukar ta drygt en vecka innan man får dom.

Ska du sy mycket i strech så kanske du borde komplettera med en overlock längre fram.
Gammal 2011-06-29, 11:27   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Pfaff 332 är en toppensymaskin, den är den bästa jag sytt på. Men jag måste dock säga jag köpte min för ca 1000 eller var det 1500 och då var det från en symaskinsbutik inkl garanti och service.

Med det i åtanke så borde man ge max 500 kr för från privat.

MEN jag tycker ändå att det är fel pris för den borde kosta 5 tusen allra minst, kanske 10 tusen om man tänker på hur bra den är och jämför med moderna symaskiner.

Men om du kan få skriva kontrakt på garanti, dvs om den är problemaktig så ska du kunna få häva köpa eller att de betalar service för dig tycker jag är en bra lösning. Det kan man göra med privatperson också, om säljaren är villig. Bara att skriva på en a4 papper några punkter som gäller vid köp och så skriver ni under.

Då är det också viktigt att du kan få provsy ordentligt först också, och verkligen gå genom alla inställningar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:39.