Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-06-20, 12:04   #1
fia-mie fia-mie är inte uppkopplad

hjälp att hitta alternativ garn till babymönster

jag ska sticka den här http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=23&lang=se
till nyfödd bebis.
hittar ingen information om var merino extra fine kommer ifrån och känner att jag då hellre vill använda ett annat garn.

någon som har tips?
fia-mie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 12:14   #2
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad

Gissar att vilket annat garn som helst som inte kliar och som passar till stickor 3,5 till 4,5 kan fungera. Annars kan du väl beställa rätt garn direkt från Drops?

Själv blev jag lite nyfiken på mönstret för det ser ut som det skulle kunna gå att anpassa till stickmaskinen. Väldigt gosigt ser det ut också.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 12:23   #3

Jag kan beställa det garnet men vill veta vart ifrån det kommer.
tyvärr hittar jag ingen information om det.
Gammal 2011-06-20, 12:47   #4
ninnami ninnami är inte uppkopplad

Du kan beställa direkt från den sidan du hittade mönstret. Tryck bara på "sortiment" i sidans överkant och sedan på "garnöversikt" så hittar du garnet där.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 14:41   #5

Jag är inte intresserad av garn från australien och eftersom jag inte hittar information om drops garner så vill jag ha tips på andra garner
Gammal 2011-06-20, 18:45   #6
Bir Bir är inte uppkopplad

Här på Torgstenens hemsida finns det en tabell där du kan se vilka garner du kan använda. Jag vet ju inte om du vill ha ull eller acryl.
http://www.torgstenen.se/garnfakta-g179.html
Om du vill ha acryl hade jag valt Carolina det är mjukt och fint och finns i massor av färger.
Om du vill ha ull finns det ett garn som heter Artesano Superwash
merino DK som skulle passa.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 19:10   #7
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad

Drops garner tillverkas inom eu så australien behöver du inte oroa dig över.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 22:17   #8

Jag gissar att det beror på hanteringen av lammungarna i Australien? Jag vill inte på något sätt säga att det är fel att reagera på den behandlingen och att för den sakens skull bojkotta ull därifrån.

Det jag tycker är tråkigt är att de flesta svenskar verkar ha reagerat tiotusenfaldt mer på behandlingen av fåren i australien än på de flickor som könsstympas.

Svenskarna åker lika glatt till billiga charterorter utan att ställa några som helst krav trots att man utför de mest horribla ritualer på småflickor där. Jag vägrar tro att flickor i tredje-världen har ett lägre värde än lamm i australien. Gissar att media inte riktigt gör sitt jobb här...

...bara en hemsk jämförelse som har slagit mig och som jag inte kan låta bli att ta upp med jämna mellanrum...
Gammal 2011-06-20, 22:55   #9

Öhh. Okej. Jag åker inte ens på charterresor och jag tycker att könsstympning är fruktansvärt vad det nu ens har med mitt val att välja bort ull från Australien.
Jag tycker det är viktigt att tänka på det små valen i allt man gör.
Jag vill sticka - men måste jag stödja djurplågeri då?

Jag har fram tills nu undvikit allt ullgarn.

Sextiosexan hur vet du att det kommer från EU?
Gammal 2011-06-21, 06:43   #10

Om du läser mitt inlägg så säger jag också att jag inte tycker att det är fel att bojkotta ull från australien... Jag har bara haft väldigt svårt att få medierna att alls ta upp frågan trots påtryckningar, så jag passar på att lyfta den lite här och var.

Jag tycker bara att det är fel att medierna gjorde en jätteaffär av de australienska fåren medan kvinnors oerhörda lidande i en stor del av världen går helt obemärkt förbi.

Det är inte ett angrepp på dig (och har i princip inte med bojkottandet av ull att göra) utan jag ville bara lyfta frågan då jag tycker det är så absurt i jämförelse att det ena får så stor uppmärksamhet emedan det andra knappt nämns. De flesta charterturister till länder som t ex Egypten vet inte att det är en väldigt vanligt förekommande praxis där. Tragiskt!
Gammal 2011-06-21, 07:57   #11

Jag har läst ditt inlägg och förstår det.
Jag undrar bara vad det har i den här tråden att göra?
Jag bad om hjälp att hitta alternativa garn och får som svar att människor i världen blir könsstymade. Förstå min fundering.
Gammal 2011-06-21, 09:30   #12

Det förstår jag. Det är bara det att min tanke alltid hamnar där såfort lammen i Australien nämns... Jag kan ta bort mina inlägg om det känns bättre?
Gammal 2011-06-21, 09:45   #13
ninnami ninnami är inte uppkopplad

Varför inte kontakta garnstudio och fråga om deras garner? Är det ett alternativt ullgarn du söker? Annars kan du välja tex ett bomull- eller akrylgarn.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 10:35   #14
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad

Fia-mie.....Läste på drops hemsida, står så här.

Här kan du läsa mer om våra garnkvaliteter; allt från rena naturmaterial till aktuella kvalitetsmixar. Alla Garnstudio's garnsorter är av högsta kvalitet, vilket garanteras genom samarbete med Europas främsta spinnerier. Att producera garn i Europa ger många fördelar ända ut till konsument. Länder inom EU har den strängaste miljökontrollen i världen på utsläpp och kemikalieanvändning i samband med produktion och infärgning av garn. Detta i kombination med korta transportsträckor gör att Garnstudio's garner klarar högt ställda miljökrav.

Våra samarbetande spinnerier har stora kvalitetskrav på sin egen produktion. I linje med detta testas (provtvättas) varje enskilt färgparti av högriskfärger (mörka kulörer) innan leverans till vårt lager. Vi själva utför kontinuerliga stickprovskontroller hos textilinstitut för att alltid säkra att våra garnkvaliteter håller högsta möjliga kvalitet. Detta gäller såväl slitstyrka som färgäkthet. Alla våra rena ullgarner bär symbolen Woolmark från IWS (International Wool Secretariat).
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-21, 10:54   #15

mariatherese - du kan låta det vara kvar. ingen fara.

ninnami - jag har inte fått något svar. ja det var ullgarn jag sökte, använder inte akrylgarner alls.

sextiosexan - tack så mycket, tyckte ändå att jag hade lusläst den där sidan.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.