![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Då har jag kanske fler sömmar som jag kan använda som hålsömmar m a o om det bara är en vingnål som behövs.
De jag talar om är speciellt avsedda för hålsöm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Eftersom vingnålen är bredare än en vanlig nål finns risk att den tar i pressarfotens hål vid höger/vänster stygn, speciellt om man har en gammal maskin med äldre pressarfötter. Prova genom att veva med handhjulet. I så fall får man minska sömmens bredd.
Glest vävt tyg är bra, men ännu viktigare är att det är en söm där nålen går ner i samma hål många gånger. Om man inte har specialsömmar på sin maskin kan man prova förstärkt raksöm och förstärkt zigzag. Då matas tyget så att nålen går ner 3 ggr i samma hål. De flesta maskiner brukar också ha mönstersömmen som är som en liten stjärna. Den blir jättevacker som hålsöm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
I Husqvarnas tillbehörskatalog finns flera exempel på hålsömmar och dess användning. Man kan använda olika pressarfötter och även byta ut stygnplåten.
http://www.e-magin.se/v5/viewer/file...?gKey=0g14gvmh Om du nu inte har just en Husqvarnamaskin finns det säkert tillbehör till det märke du själv har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för utmärkt information
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag tycker inte att du ska byta bort din
symaskin. De är av mycket bättre kvalitet syr lika bra sömmar som nya maskiner, är mindre känsliga, starkare motor, hållbarare än de nya maskinerna, generellt. Vad har du för symaskin? Ser att du har bild på Mrs H, antar att det är självironi. Men jag tycker att hon är underbar.Vilken skådespelerska, hennes minspel, blinkningar och ryckningar när något inträffar som hon inte är nöjd med.Hennes Kalendabersupéer. Jag kan se om programmen hur många gånger som helst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag håller med gumpan58. Köp dig en vingnål och testa, det du har på symaskinen innan de köper nytt.
Jag kan rekommendera dig en bok om tar upp olika tekniker som man kan göra på en vanlig symaskin.Jag tror den boken skulle passa dig. Encyclopedia of Sewing Machine Techniques av Nancy Bednar, Joann Pugh-Gannon http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1402742932 Behöver du fler pressarfötter så finns det butiker på Ebay som säljer. Med frakt brukar det kosta ungefär hälften av vad det kostar här. Varorna brukar komma på drygt en vecka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Tack för tipset "bila". Den boken ska jag genast beställa
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:18.