![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hjälp med kjol i westerstil
Hej alla. Jag är ny på detta forum och även i sy ämne. Behöver hjälp med att sy en kjol i westernstil med mycket vidd i typ saloonkjol. Tänkte mig ha en tyllkjol under för viddens skull, men har ingen aning om hur jag ska göra den. Har kollat runt lite men fattar inte vad ni menar med att sy allt till en ring och sedan
![]() Hjälp mig snälla... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Läs sybeskrivningen i mönstret ordentligt.
Och titta på hur mönsterdelarna ska läggas ut på tyget. Är Du nybörjare på att sy, vore det bäst att börja med något enkelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
En jätteklockad kjol är en rund ring
Man ritar helt enkelt en rund ring för midjan, bestämmer längden = X och sen ritar man en stor ring med X mellan midjan och ytterringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Nybörjare i sömnad = börja lugnt.
Välj enkla modeller och så raka sömmar som möjligt. En "klockad" kjol är sydd på skrå (diagonalen), resultatet kan bli väldigt fel om man inte kan just kvalitén man valt och vet hur det uppför sig på skrå, det kan mycket lätt bli berg-och-dalbana i fållen. Mao - det kan sträcka sig, både under och efter ett tag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
När jag syr kjolar ellerv klänningar som är klippta på skrådden, så får de alltid "hänga till sig" några dagar innan jag fållar.
Då hänger det ner som det som "ligger" på skrådden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Alldeles helt - perfekt - rätt! Precis så.
Vidare - När det gäller tillskärning generellt är det alltid klokt att låta delar vila som är aningen skurna på skrå, det kan skilja sig rejält i måtten bara på ett par dagar i kvalitéer som t.ex. jersey eller trikå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
En liten parentes från kjoltillverkningen.
Häng aldrig en klänning på galge som inte har infodringen runt halsen påsydd. Hänger man upp den och låter den hänga en dag eller två, då är urringningen för stor och infodringen för kort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
tack för hjälpen. Har nu hittat ett mönster till både underkjol och vanlig kjol som jag ska prova. Har också hittat många bra trådar här på forumet med goda råd om det mesta. Tack än en gång...
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.