![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() jag har lärt mig sy själv på en gammal husqvarna och det går ganska bra, men något jag aldrig lärt mig är att fålla vid ärmar och halslinningar.
hur gör man? för man kan ju inte bara vika in kanten och sy, då blir det helt tokigt har jag märkt. Har försökt studera mina köpta linnen, men får inte mycket ut av det, oftast är det också olika metoder som används. Vore tacksam för ett tips av någon som är bevandrad i denna konst! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej.
På husqvarnas sida finns mycket bra instruktioner på hur du skall gå till väga. http://www.sy.husqvarna.se/index_centrera.htm Välj syrummet och sedan sömnadstekniker. Hoppas du har nytta av den, coh lycka till. // Kicki |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
tack för hjälpen! det var en jättebra sida, men jag hittade faktiskt inte vad jag sökte, de hade bara tips på helt raka fållningar eller halskragar......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Vilken typ av halsrigning är det du ska göra, och i vilket material?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det gäller varje gång jag ska sy om en klänning, tröja etc. Oftast bomull i alla fall. Det känns som att urringningen tenderar att "töjas" ut, den blir stor och hängig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
När du skriver bomull menar du ett vävt eller stickat tyg, d v s är det stumt eller strech?
Det är ju lite skillnad på att sy i stumma och strechiga tyger även om grundprincipan kan vara den samma. En metod att göra halsrigningar är att man använder sig av en infodring. En infodring är en remsa, ca 4 cm bred, som följer halsrigningens form. Oftast (läs alltid) så pressar man på ett mellanlägg på infodringen och sedan vändsyr man fast det och stickar fast från rätsidan. Syr man i trikå så brukar, enligt mej, en mudd av något slag ge bästa resultat. Om du ger mer specifik beskrivning på det du vill ha hjälp med så blir det lättare att hjälpa. Senast redigerad av Alvan den 2005-10-14 klockan 10:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag tror att det är en infodring jag ska försöka göra. Jag har försökt förut, men gett upp då jag inte vetat riktigt hur det skulle gå till.
Tack för hjälpen! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.