Jag har också råkat ut för det ett par gånger. Men med dom gröna plastspolarna som är till moderna husqvarnamaskiner. Plasten är lite ojämn i kvalitén. Jag har haft spolar som varit lite för tråga i hålet från början som fastnat och spolar som verkat ok, fast som är mjukare i plasten än dom borde, så att man råkar ut för att tråden nyper ihop dom även om man spolar med den vanliga trådspänningen som brukar bli bra.
Titta på hur man trär tråden när man spolar på din maskin. Ibland kan man öka eller minska trådspänningen genom att trä annorlunda och på en del maskiner finns det en ställbar spänning för undertråden någonstans.
Metallspolar i samma mosell som plastspolar finns inte till dom flesta maskiner, utan man är tvungen att använda dom spolar som tillverkats speciellt för maskinen man använder. Men du kan ju alltid ta med en spole till din symaskinshandlare och fråga. Någon enstaka gång har man tur och det kan finnas begagnade metallspolar som råkar vara så lika att det funkar ändå. Jag tror inte några av dom nyare maskinerna har metallspolar.
|