![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
|
textilslöjd idag
Jag vikarierade rätt mycket på textilslöjden på en skola för några år sedan. I de lägre årskurserna fanns "måsten", t.ex. att sy en slöjdpåse, men också friare - alla skulle kanske brodera, men det var fritt att välja både motiv och vad det skulle bli. I de högre årskurserna var det stora krav på egna idéer. De skulle själva planera (och motivera) både projekt, teknik och material. Jag tror att de fanns krav på att man skulle använda olika tekniker för betygen. Begränsningar fanns, men de var mest av ekonomiska skäl.
Mina barns textilslöjd har varit varierande. På fyra terminer har de haft tre olika lärare. Jag har ändå uppfattat det som rätt fritt. Ett tema var återbruk - men de fick skapa vad de ville på det temat. Nuvarande har en extremt fri inställning. Slöjdsalen var tom på material när de kom och eleverna fick själva kryssa kataloger vilket material de ville ha och fundera på vad de skulle göra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
|
Det är länge sedan jag hade syslöjd i skolan nu, gick ut åk 9 1989, i låg och mellanstadiet var det växelvis syslöjd och träslöjd medan man i högstadiet fick välja det ena eller det andra.
Som jag vill minnas det så var det mer styrt i småskolan och friheten ökades gradvis upp med årskurserna. Vissa uppgifter var helt styrda som uppgift 1 i sömnad och även uppgift 1 i virkning, lovikavantarna och tygpåsen med kanal och dragsko. Visst var det styrt senare också eftersom man skulle klara vissa moment, men som jag vill minnas hade man relativt fria händer vad gällde att åstadkomma ett resultat för att klara vissa speciella moment och exempel på såna speciella moment var sy dragkedja, göra applikation och brodyr. Ett moment som jag minns dök upp i högstadiet var kombination av trä och textil, vad man gjorde hade ingen större betydelse som jag vill minnas bara man gjorde ett kombinerat alster. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
|
När jag började med slöjd i skolan gällde läroplanen från 1969 (Lgr69) och den var väldigt hårt styrd/reglerad från skolverket och riksdagen och det gällde alla ämnen inte bara slöjd. Det betydde att de flesta elever gjorde liknande saker oavsett var i landet man gick. 1980 kom det en ny läroplan (Lgr80) och den var inte lika styrd och det blev lättare att låta eleverna välja själva.Efter Lgr80 kom det en ny läroplan 1994 (Lpo94) och till hösten kommer Lgr11 att gälla. Detta måste man ha i åtanke när man jämför slöjden förr och nu. Det är styrdokumenten som styr innehållet i slöjdundervisningen och läroplanen bestäms av vår riksdag. Sedan är det självklart att olika lärare genomför och planerar undervisningen på olika sätt och på så sätt sätter sin prägel på slöjden.
Mina egna barn har haft slöjd när Lpo94 har gällt och de har haft duktiga och inspirerande lärare, som gjort slöjden kul och lärorik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 16
|
Jag mins att vi i mellanstadiet var tvugna att sy på papper med någon bild på (följa linjerna) med symaskin värdelöst, sen gjorde vi lite tråkiga obligatoriska saker där man bara fick välja tyg eller färg, när man var klar med det obligatoriska fick man göra enklare valfria saker för att fördriva tiden.
Men jag mins att lärarn hade en nedlåtande attityd typ det där klarar du inte trots att jag gång på gång bevisade motsatsen, jag har varit bra på slöjd i allmenhet, även trä. På högstadiet fick vi direkt välja vilken slöjd vi ville ha alla killar valde trä och eftersom att den läraren typ va en j***a skitstövel mot tjejer tvingade han alla tjejer att välja syslöjd "eftersom att tjejerna kände sig mer hemma i syslöjd än killarna" år 2002 ![]() ![]() Vi hade desvärre honom i bild en termin han gav mig ig läraren som kom efter gav mig typ genast mvg ingen liten skillnad. Syslöjdsläreren var deremot jättebra det var väldigt fritt och helt efter vad man själv kunde man fick även ta in sånt man gjorde hemma som bedömning (om man visade på någon lektion att det var en sj som gjorde det). Vi lärde oss också hur man gjorde brännprov och hur olika tyg betede sig i vatten, och så brukade hon nämna lite husmorsknep och sånt med som hon tyckte är praktiskt. Grattis om du orkat läsa allt jag skrivit ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
|
Ja, jag minns det ungefär som de flesta beskrivit - obligatoriska moment med tygpåse, korsstyngn och ca 15cm stickning.
Det är verkligen lärarna som gör skillnaden - själv valde jag träslöjd i hela högstadiet pga den hemska syslöjdsfröknen - och jag kan garantera att jag tycker att det är roligare, och att jag kan mycket mer än de stackars tjejer som valde syslöjd på vår skola,(de förlorade ju helt intresset för sömnad). ![]() Som en parantes kan jag säga att vår träslöjdslärare gick under smeknamnet "spån hitler", och att jag aldrig ens skulle ta i en hyvel eller fogsvans idag. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 24
|
Citat:
Vi hade också obligatoriska moment. I 9:an fick vi välja fritt de flesta gjordebarnkläder, jag gjorde ett stort överkast i lapptäcke, jag fick köpa materialet själv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.