![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
jag har precis börjat lära mig sticka på min Bond som jag döpt till Belsebub,,,, men jag tänker inte ge mig utan kämpar på. Jag har inte mycket vana från handstickning och att läsa beskrivningar. Men jag hade turen att vinna boken "Sticka med stickmaskin" av Maggie och Morgan Wallin. Den är guld värd för mig.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Heja, och du behöver inte kunna sticka för hand för att kunna sticka på maskin! Och nu kan vi alla hjälpa varandra i vårt eget forum!
![]() Sticka med stickmaskin är en mycket bra bok. Det finns en till gammal svensk bok man kan spana efter. "Maskinstickning" av John Allen. Det var dessa bägge böcker jag lärde mig sticka med. Nina |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har en Bond elite (tror jag den heter) med resårbädd. Skickar numera mest för hand. maskinen är svår att ta med på tåget...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har en Brother 970 med resårbädd och KG-släde, en Brother Kx 395 och en BOND. Just nu är det 395 jag stickar mest på. Det går lite i perioder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Fantastiskt kul initiativ med specialforum för oss maskinister. Själv har jag en SK280 och en LK150, båda Silver Reed. 280 är en standardstickare som jag haft sedan 80-talet och 150 en hobby/mellanstickare köpte jag för ett par år sedan. Till 280 har jag också resårbädd och en spetssläde. Egentligen är det bara fantasin som sätter stopp för kreativiteten. Jag gör mycket mönsterstickning, både egna och gärna efter gamla bruksmönster. Stickar som hobby och när familj och vänner har önskemål.Tycker att maskinstickningen som hobby får oförtjänt lite uppskattning. Det krävs faktiskt större skicklighet i olika moment att maskinsticka än att handsticka, men bägge sätten är ett stycke kulturskatt att värna om. Glad Påsk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej
jag heter Eva Nilzon och har köpt en begagnad stickmaskin Passap duomatic 80. Nu är det så att jag vet ingenting om stickmaskiner, jag har bruksanvisning och en steg för steg kurs på svenska. Jag vill gärna lära mig att maskinsticka men jag undrar var dessa kurser finns? Kan även tänka mig en kurs av någon privat person som kan sticka på maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Undervisning i maskinstickning
Vad kul Eva att du skaffat en Passap duomatic 80! Jag älskar min maskin och det finns så mkt kul man kan göra med den.
Hursomhelst har jag ingen koll på svenska maskinstickningskurser. Jag vet dock att i Storbrittanien (där jag bor) finns det fortfarande en del kurser har jag märkt. Samt att jag har vänner som håller i privat lektioner. Vart i Sverige bor du? Det kanske finns någon här från sysidan som har en passap och kanske skulle kunna ge dig lite privat undervisning? Jag hade gärna hjälpt dig om jag inte bodde i ett annat land. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Sätergläntan har kurser i maskinstickning och en massa annat kul...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag tror inte det finns någon som ger kurser på Passap. Sätergläntan undervisar bara på Silver Reed och Brother. Passapen fungerar ju lite annorlunda.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
Precis, den är ju mer lik semi-industriella maskiner. Hoppas det finns någon som iaf kan ge privatlektioner! Som sagt jag hade gärna gett, men jag såg att Eva var från Östergötland, vilket är helt fel om jag ens skulle komma till Sverige ett litet tag. samt det kanske är bäst att kunna ses lite regelbundet över en längre tid så eleven får chans att träna lite. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:11.