![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hej
Jag har en Singer Tradition 2259 som jag använt ett fåtal gånger. Helt plötsligt har det blivit problem när jag syr. Den syr ca 1,5 cm, sedan går övertråden av. Jag har bytt till starkare trådar, tagit annan undertråd, bytt nål, ställt om olika styrkor på tråden. Men det blir ingen skillnad. Gör jag så att jag trär i tråden i nålen igen när den lossnat och fortsätter sy så går det inte att sy längre till slut. Trassel på undersidan. Tittar jag på sömnaden så där jag fick trä i tråden igen så börjar trasslet på undersidan. Jag har öppnat "maskineriet" där undertråden sitter och försöker se vad som är fel. Men den går bara att sätta ihop på ett sätt och det hjälper inte. Nu är jag sååå less!! Någon som vet vad jag ska hitta på? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Trassel under tyget brukar det bli det om övertråden har hamnat fel vid trådspänningsbrickorna.
Kontrollera om du har några skador från symaskinsnålen i stygnplåten nära öppningen som nålen går ner i. Går att slipa bort i så fall med lite fint sandpapper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Finns det hack på presarfoten eller i stygnplåten? Trådrester kvar någonstans? Har du bytt nål?
När var din maskin på service hos symaskinsdoktorn sist? Symaskiner brukar bli tjuriga och dumma när de vill iväg till doktorn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
En sak som många nybörjare gör men det inte riktigt kommer fram i instruktionsböcker o sådant är att man INTE ska veva bakåt på handhjulen. Om man gör det bara aldrig så lite så brister övertråden. Olika maskiner är olika känsliga.
Om man vill bakåt så ska man ta bakåt-knappen, inte vrida. Eller avbryta o flytta på tyget för hand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har varit med om något liknande med min Husqvarna. Tråden blev en stor klump på undersidan tyget. Det berodde iaf på att jag hade olika tråd på över- och undersidan. Det handlar inte om färgen utan tex en mölnlycke tråd och en ikea tråd. När jag använder samma tråd fungerar det perfekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:26.