Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-29, 14:38   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad

Question mer om pressarfötter

jo det är såhär att jag köpt pressarfötter från ett företag i USA och det är fötter som ska vara till min maskin (Janome 6600) Men de passar inte. Min maskin har sin nål ca 1 mmm längre bak och 2 mm längre åt vänster.

min maskin är ordentligt servad och alla andra fötter jag har passar ju.

Jag satte i en raksömsfot och nålen gick av och sköt sig upp i ögat på mig, soms tur var hade jag glasögonen på mig.

någon som vet ifall det är skillnad på maskiner från USA och härifrån. Vad jag förstår så har Janome tillverkas i Taiwan både de som finns i USA och som vi köper här.

Jag mailade säljaren om det här och genast förde han över pengarna till mitt konto och bad mig inte ens skicka fötterna tillbaka. (vilket jag ju kommer att göra i alla fall) Han hade inte hört talas om det förut att en fot inte skulle passa.

nu är jag nog klar med mina pressarfötters frågor...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 17:49   #2
bila bila är inte uppkopplad

Jag har köpt pressarfötter från USA till min Janome (MC 1100) och dom har passat perfekt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 23:39   #3
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Ojojoj! Läskigt!
Tur med glasögonen! Klarade de sig utan repor?

När man tänker efter, så vore det kanske en bra idé att först testa lite nätt genom att snurra på hjulet när man har nya tillbehör inköpte från något ovant ställe?

Jag har testat mina gamla fina pressarfötter från gröna Husqvarna (1950-talet), och de går att använda till min Rose från år 2000, om man skruvar bort snäppfästesankeln. Men jag minns att jag var lite rädd att skada något, så jag sydde först med rullning på hjulet.

P.S. Jag känner en tjej som sydde rakt genom fingret...
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 08:22   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Har du nålen i mittläget?
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 11:52   #5
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad

Syofta: känner vi varandra?

(P.S. Jag känner en tjej som sydde rakt genom fingret...)
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 13:09   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad

De flesta pressarfötter passar varandras maskiner.
Men inte alla.

En del symaskin är inte exakt samma ställe tydligen.
Som exempel kan jag jämföra min moderna Brother-maskin med mina lite äldre Pfaffar. Den moderna brothern har lite bågformad hål för nålen.

Sedan kan det också vara så att din symaskins nålposition har flyttat på sig lite fel. Då blir det också problem om man t.ex. vill sy med raksömsstygnplåt och/eller raksömspressarfot. Det är en sak som man kan ställa in inuti maskinen om man vet hur eller lämna in på service.

Sätt på din vanliga pressarfot och titta noga, är det centrerad där? Jämför med hålen i stygnplåten, är det centrerad där? Då är det rätt på din maskin och foten passar inte. Om det inte är centrerad så är det dags för justering.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 14:14   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Citat:
HeleneB skrev: Visa inlägg
Syofta: känner vi varandra?

(P.S. Jag känner en tjej som sydde rakt genom fingret...)
Då känner jag tydligen till 2 nu? Som sytt i fingret...

Ichigo: vad kunnig och klok du är! Glömde helt det där med justeringen...det borde jag ju veta, för det var på den som jag var tvungen att slänga min gamla goa förstlingssymaskin, en grön Husqvarna, det gick inte att reparera mer (jag hade plågat den för mycket genom att sy i kraftiga metallbårder, den blev skev).

Samigabriell: gör alltså precis som Ichigo skriver
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 16:33   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag kom också på att det är "lättare" att få presarfoten att passa om det är en hel solid pressarfot som man skruvar fast på sockeln. Då brukar det oftast vara rätt om man håller sig till rätt höjd... low shank, high shank (och bernina som går sin egen väg).

Det finns många olika system för "snap-on" så det kan skilja sig lite på hur de är utformade. Om man har möjlighet att låna en annan symaskins "ankel" dvs delen där man sätter på snap-on så kan det också hjälpa med att det passar bättre. Det finns också billiga generiska att köpa på Ebay. Det har jag gjort för min gamla pfaff 332 från 50-talet så den kan ha moderna snap-on fötter.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 19:37   #9
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad

jepp miten var dt ja

Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Har du nålen i mittläget?
jo jag hade den i mitten....
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:26.