![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#2 |
|
Problemet med just bilauter är att det inte finns några bevarade. Allt vi vet om dom är därför mer eller mindre gissningar. Dom tolkningar som finns är baserade på samtida avbildningar som ofta är allt annat än tydliga. Så detaljer som hur snörhålen är sydda och sånt får man också gissa sig till (om dom nu är snörade alls, det är väl också bara en teori i mängden?).
Vanliga kaststygn är nog ett hyfsat säkert kort när det gäller snörhål. Det används i alla fall lite senare under medeltiden och förutom langetten (som så vitt jag vet kommer först i slutet av medeltiden) så finns det väl inte så rysligt många andra tekniker att välja på. Bevarade snoddar jag sett från tidig medeltid är ofta i flätat silke, men jag har å andra sidan sett mest snoddar från väskor så jag vet inte om det hjälper? Finns det överhuvudtaget några snörade kläder bevarade från tidig medeltid? Linne är nog ovanligt i överplagg under medeltiden. Dom flesta som kan sånt här brukar vara överens om att linne användes främst till underplagg. Bästa gissningen på material till en bilaut är förmodligen siden, men man kan nog inte utesluta att det gjordes en del "kopior" av finare ylletyger bland dom som inte riktigt hade råd med siden. Jag misstänker att enledningen till att du inte fått svar på HV är för att du ställer frågor som helt enkelt ingen vet svaren på i dag. Men jag tycker du ska göra ett försök till där ändå. Läs igenom gamla trådar på ämnet och läs allt mäjligt som har med tidigmedeltida kläder att göra. I slutändan får du nog tyvärr vara beredd på att inte hitta sådär jättemycket som du kan använda rakt av. Försök att själv titta på samtida bilder och gör dina egna tolkningar. |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:48.