![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Om du vill sticka rätstickning utan att sticka aviga så måste det vara lättast att vända på arbetet varje varv. Själv skulle jag i alla fall hellre göra det än att försöka mig på att sticka aviga från vänster till höger, vilket borde ge samma resultat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ja, speciellt efter som trådskaparen stickar fram och tillbaka för att slippa aviga maskor =)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag stickar också hellre "tillbaka" än vänder när jag ska sticka slätsticking. Jag har aldrig lyckats bli kompis med aviga maskor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Vad spännande ni stickar!
![]() Skulle jag också vilja...aviga maskor är inte mina bäst kompisar. ![]() Jag ska alla fall försöka (aldrig gjort det förut!), vet att jag är ganska dubbelhänt. Jag tror som svar på frågan att det blir den absolut snyggaste och jämnaste rätstickningen om man gör det gamla vanliga, alltså vänder och stickar räta tillbaka på avigsidan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hahah slippa aviga..
jo jag stickar hela tiden fram och tillbaka utan att vända...
Jag kan sticka "aviga maskor" och kan då tex få fram resår... däremot om jag stickar som vi normalt gör räta på båda sidor så får jag slätstickning antingen på ena eller andra sidan... ![]() hmm det lät krångligt. men det är vad jag fått fram oavsett om jag stickar bara det ena och det andre... jag stickar såhär för att slippa vända på sticket... sparar en del tid och att det gör mindre ont i mina armar när jag slipper vända som vanligt. att bonusen blir faktiskt att på detta sätt får en mycket jämn och fin slätstickning. äh tycker det här blev så vimsigt och upprepar mig,får väl vända som vanligt ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Nu börjar det kanske gå upp ett ljus...
![]() Det här sättet borde funka, förutsatt att du stickar med strumpstickor (alltså stickor som inte har ploppar i ändarna): Ta TVÅ garnnystan. Ingen vändning på arbetet utan allt stickas från samma sida. Lägg upp som vanligt. 1 Sticka ett varv räta med första garnet (börja till höger på stickan), låt garnet hänga där. 2 sen börjar du igen på samma ställe (till höger på stickan) men nu tar du andra garnet och stickar ett varv aviga. 3 Sticka ett varv räta (från vänster till höger)med det första garnet, som ju nu hänger på vänstra sidan av stickan 4 Sticka ett varv aviga (från vänster till höger)med det andra garnet, som ju nu hänger på vänstra sidan av stickan Upprepa varv 1-4 Hoppas det går att förstå vad jag menar! Funkar det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Rundstickor borde fungera på den där metoden också tycker mitt nyvakna huvud. Strumpstickor i övrigt är väldigt mycket skönare att sticka på för kroppen än långa jumperstickor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:15.