Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-27, 02:48   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad

Byta symaskin? från janome 6600 till?

sålde ju min janome brodyrmaskin för ett tag sedan. Jag hade bestämt mig för att trappa ner sömmandet lite. Nu kommer funderingarna... behöver jag egentligen ha en 6600? Vad finns det som är lite enklare?
är osäkre på om jag behöver en maskin som kan sy supersnabbt... eller en som har massor och massor med mönsterval.

Sen är det ju nog så att jag skulle vilja ha en coverlock maskin... och om jag skaffar mig en liten enklare maskin så kan jag ju snart ha råd med en sådan.. overlock har jag redan...

vad jag håller på med mina maskiner.... gau u lagg di!! ok ska....
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-31, 00:22   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Personligen skulle jag nog ha svårt att gå från en
symaskin som går snabbt mot en som går långsamt.
För mig skulle det vara irriterande till tusen
att sy på en som gick som lusen.

Fundera och känn in vad som känns rätt för dig.
Provsy en maskin som går långsammare, känn in den,
om du vill sy på den utan att tappa din syglädje
i 10-15 år eller så länge som du tror att du kommer
att använda den.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-31, 09:33   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Vad gör du mest för typ av sömnad?
För min del är syhastighet inte särskilt viktig eftersom jag gör ganska mycket pilljobb, och då har man ju inte pedalen i botten direkt...
Det är ju heller inte så att det behöver bli superdrastisk fartminskning, De flesta Brothermaskiner syr med 850 stygn/minut kontra 6600 som syr med 1000 som mest efter vad jag kan se.
Jag är själv väldigt nöjd ed min engelsk-köpta Brother NV-350SE som hamnar på runt 4000 från England. Jag tror inte det är en lika bra maskin som Janome 6600 vid quiltning om det är ditt huvudområde, men annars är den bra. (Till quilt skulle jag nog satsa på en Pfaff, gärna med några år på nacken.)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-01, 16:40   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag syr en hel massa pilljobb men jag uppskattar snabbheten när jag ska sy något stort för en gångs skull. Så för mig är det viktigt att pedalen har stort registeromfång och att den har lång sträcka att trycka ner. Vissa symaskiner har bara ett par centimeter och då blir det jättesvårt att styra. (tittar på min Brother innovis...) Jag föredrar nämligen att kontrollera allt med foten, över att pilla med hastigheten i form av skjutknapp på maskin.

Jag skulle hellre välja en maskin som har få sömmar men är gedigen över en maskin som har mycket lull lull.

Men det är jag det.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-01, 19:18   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Jag håller verkligen med dig om pedalen! Jätteviktigt att kunna "smyga" igång med bara foten!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-01, 20:24   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Ja verkligen, jag önskar att fler symaskiner skulle ha pedal som är 1. stor 2. tung så den ligger på sin plats 3. den har stort registeromfång + "sträckan" man trycker ner med.

Alltför många symaskiner nu, i synnerhet elektroniska sådana, har små fjuttpedaler som smiter sin väg under bordet och man bara kan trycka ner ett par cm med.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 19:21   #7

Question tackar tackar söte alle....Jag önskar..

fick den till bra pris när jag köpte brodyrmaskinen. min maskin från 80 talet hade gjort sitt och min symaskins doktor vägrade laga den fler gånger. En ny första fiol behövde inhandlas. jag ville ha en maskin som kunde det mesta ifall jag fick tosaryck med åren och ville prova på annat... Jag räknar ju med att en maskin ska tjäna mig iallafall i en 10 år minst.

jag syr allt möjligt men kvilteri!!! har jag faktiskt inte ens testat! (hm kanske man skulle testa...) syr gardiner mycket....förut annat långt till ett företag. men annars det mesta.

hahahahahah så alla olika stygnmönster som jag har på 6600 hmmmm ja så många behövs egentligen inte... ok... lite vill man ju ha... men vad är det på 6600? 150 något eller i närheten.. overkill!!! Jag syr lite till ett par företag... hahah med korta pilliga sömmar.

det är en sak som jag nog har svårt att ge upp... och det är min knälyft.. mycket annat skulle jag nog ge avkall på... som ett par hundra stygnvarianter. Nä knälyften är nog en vän som jag har svårt att leva utan. Jag är så glad vid att ha händerna fria och svänga i farten. Inte för att man svänger så fort så ofta. men det är ju händigt även när det är pilljobb och man ska in bland sömmar och jojs och sömma.

Om jag skulle önska... finns nog ingen sådan. Men om jag skulle få alt jag önskar mig i en vanlig maskin så är det...

En tung maskin ( inte plastig) med kanske 20-50 sömmar, automatiskt knapphål. KNÄLYFT, stark och med mjuk och skön tyst gång. (Min Janome är ganska väsnig av sig tycker jag personligen då) stygnhastighet är ju bra det men jag tror inte det är någon katastrof om jag syr 1000 eller 800.. egentligen, Inte nu längre. Jag kan ju sitta och drömma lite längre innan jag kommer till slutet av en lång söm. Har inte så brått längre.
en pedal vill jag ha!

så något som kommer nära? tips? så man vet vad man möjligen skulle kunna prova och redan vara lite i rätt riktning. Det finns ju såå måååånga maskiner att kolla på och ni har ju massor med erfarenheter här och åsikter att ösa ur

god vidare vandring på Tellus förresten!
Gammal 2011-01-03, 01:22   #8

Knälyft har Berninorna i alla fall 630 och 640. Ta och testa en sådan. Jag har inte prövat de allra nyaste Berninorna men dem jag testat har även bra fotpedal där det är lätt att smygsy och köra pelle i botten.

Testade en Janome 3050 som har 3 olika hastigheter, men oj så sakta den sydde ändå.

På din beskrivning låter det som om du skulle vilja ha en Bernina 930.931,1030,1031,1130, 1131, 1230, 1231, dessa modeller skulle uppfylla dina flesta krav. Alla dessa modeller har dessutom knälyft. Tyvärr saknar 1008 knälyft och har för få mönstersömmar. Saknar uppgift om hur många stygn de syr. Men det går framåt i alla fall. 1130-1231 har även tillräckligt med mönstersömmar som du önskade.
Gammal 2011-01-03, 02:27   #9

Var inne och såg att det är fler modeller av de nya Berninorna som har knälyft.
Gammal 2011-01-04, 15:20   #10

Talking ska kolla upp det

tackar tackar tackar..som vanligt har Gurusarna talat!
Gammal 2011-01-05, 14:44   #11

Oj, är jag för mycket? Ska jag tona ner mig? Eller
Gammal 2011-01-05, 14:48   #12

Det blir intressant och höra vad du tycker om hastigheterna
på de vanliga "Svensson"-maskinerna i jmfr med industrimaskinerna.

Trevlig Trettondagshelg till er alla på denna tråd
Gammal 2011-01-05, 15:12   #13
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Byt inte bort Din 6600P
Du kan knappast få en så bra maskin till en så pass billig peng.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:56.