Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2010-12-16, 22:20   #1
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 541
Jag instämmer med Madeluc, Ichigo att det är alldeles åt pipsvängen.

För tillvekaren och garantirep så borde det inte spela någon roll vem som utför garantirepen. Det blir samma kostnad.

För återförsäljaren/reparatören borde det inte heller spela någon roll eftersom de får ersättning från fabriken för garantirepen.

Återförsäljarna i Sverige vill helt enkelt inte konkurrera mot hela världen avseende prissättning och de vill ha all försäljning inom landet.

Jag tror helt enkelt att det är återförsäljarna som dikterar
villkoren åt tillverkarna.

Är också jättebesviken på Berninas villkor. Om det var en vanlig symaskin som jag skulle köpa skulle jag inte tveka att köpa från USA i alla fall. Men eftersom det är en brodyrmaskin tvekar jag.

NÅja, nu har jag inte riktigt råd klapparna skall inhandlas.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 22:42   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Anna, du kan säkert köpa en noname-övermatare för ett par hundringar på Ebay... De är ofta samma som Janome/brother använder...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 23:00   #3
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
tack för tipset hade ingen aning om att det var samma.. kom på att eftersom både pfaff och huskvarnas qulitingmaskiner är exakt samma maskiner så hade säkert dom pressarfötterna också passat nu så här efteråt...

nästa gång den går sönder ska jag köpa en sån.

Min vännina från london fixade övermataren åt mig. Jag beställde den i hennes namn så postar hon den vidare. Trist och fånigt att man ska behöva gå den vägen. Men å andra sidan jag sparade 700 kr.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 23:44   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja man kan göra så. Ibland ber jag vänner i USA att skicka saker till mig om säljaren inte vill skeppautanför USA eller om det blir dyrt med tullen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-17, 00:00   #5
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Tycker det är dags att gå upp till kamp! Det är helt orimligt att vi i norden ska betala dubbla priser jämfört med övriga europa.

Jag är ärligt talat chockad över hur vi blir behandlade!
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-17, 09:32   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det här med garanti är i allmänhet inte något som bekymrar just mig nämnvärt eftersom jag kan räkna de tillfällen jag har utnyttjat garanti för någon produkt över huvud taget (alltså inte bara symaskiner, utan TV, hushållsmaskiner, datorer... ALLT) på ena handens fingrar och ändå ha fingrar kvar... Jag har sparat MÅNGA tusenlappar på att handla där jag fått bra priser och skulle oturen slå till (peppar peppar) säger jag som Madeluc: Då har jag ändå sparat ihop till en reparation.

MEN, med respekt för att andra ser annorlunda på det (man kanske har haft mer otur förut), så tänk på att det är vad som gäller där ni KÖPER som är intressant. Det är ingen ide att titta på svenska garantivillkor eller hänsvisa till svensk konsumenträtt om ni köper i ett annat land. Det är ju egentligen självklart, men ville ändå poängtera det! (Ibland är det också till fördel faktiskt. Jag fick en gång ner priset en hel del på en maskin jag köpte i USA i och med att handlaren ju inte behövde bekymra sig om att bjuda på några lektioner eller riskerade att få ta hand om garantireparation (garantitiden var ändå ganska kort))

JAG skulle alltså inte ens tänka tanken att betala massor av tusenlappar extra för att få den så kallade "support" en svensk handlare kan erbjuda. Det är MITT beslut, mitt risktagande, och jag blir förb-ad när svenska handlare försöker hindra mig att ta mina egna risker! Det ska inte dom lägga sig i!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-17, 11:44   #7
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
Sotis skrev: Visa inlägg
Det här med garanti är i allmänhet inte något som bekymrar just mig nämnvärt eftersom jag kan räkna de tillfällen jag har utnyttjat garanti för någon produkt över huvud taget (alltså inte bara symaskiner, utan TV, hushållsmaskiner, datorer... ALLT) på ena handens fingrar och ändå ha fingrar kvar... Jag har sparat MÅNGA tusenlappar på att handla där jag fått bra priser och skulle oturen slå till (peppar peppar) säger jag som Madeluc: Då har jag ändå sparat ihop till en reparation.

MEN, med respekt för att andra ser annorlunda på det (man kanske har haft mer otur förut), så tänk på att det är vad som gäller där ni KÖPER som är intressant. Det är ingen ide att titta på svenska garantivillkor eller hänsvisa till svensk konsumenträtt om ni köper i ett annat land. Det är ju egentligen självklart, men ville ändå poängtera det! (Ibland är det också till fördel faktiskt. Jag fick en gång ner priset en hel del på en maskin jag köpte i USA i och med att handlaren ju inte behövde bekymra sig om att bjuda på några lektioner eller riskerade att få ta hand om garantireparation (garantitiden var ändå ganska kort))

JAG skulle alltså inte ens tänka tanken att betala massor av tusenlappar extra för att få den så kallade "support" en svensk handlare kan erbjuda. Det är MITT beslut, mitt risktagande, och jag blir förb-ad när svenska handlare försöker hindra mig att ta mina egna risker! Det ska inte dom lägga sig i!
Väl talat!

Jag har följt den här diskussionen ganska länge nu. Har börjat drömma om en coverstitch och gluttade på Janome eftersom den verkade billig i jämförelse och eventuellt hyfsat bra också. Tycker diskussionen är intressant också. Att ett företag sätter egna inofficiella landsgränser eller prisgränser är antagligen väldigt svårt att komma åt. Vem ska orka bry sig om att lägga pengar och energi på att stämma småföretag eller mindre branscher?

När jag för några år sedan arbetade i en affär i byggbranschen (dumt att vara för detaljerad här) sålde vi en produkt som många privatpersoner som renoverar sina hus är väldigt intresserade av. Den är tyvärr för dyr för de flesta. Hursomhelst så var det en annan internethandlare som sänkte sitt pris rejält och min chef och andra i samma bransch surade till. Resultat var att den som var "för billig" fick besked av tillverkaren om att få mycket svårt att beställa sådana produkter i framtiden. Handlaren fortsatte visserligen lägga ut produkten till samma pris men mig veterligen sålde han inte så många eftersom hans leveranser sällan dök upp i tid. Detta pratades givetvis om ganska allmänt bland de de gällde men självklart mycket svårt att bevisa om man skulle försöka.

Skulle tro att detta händer titt som tätt lite överallt. Det är tur att världen krympt med hjälp av internet så vi konsumenter upptäcker när det fuskas med konkurrensen. Med tanke på hur många som har möjlighet att köpa via nära och kära utomlands numera så tror jag faktiskt inte att t.ex. Janome Sverige Tjänar speciellt mycket på att köra med den typen av krav... men å andra sidan kanske jag har fel. Den produkt jag berättade om sålde vi varken färre eller fler av trots att priset reglerades upp genom försvårande för de handlare som var för billiga.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-17, 11:43   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 541
Är prisskillnaden verkligen så stor?

Är det någon som har exempel på prisskillnaderna?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-17, 11:50   #9
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Är prisskillnaden verkligen så stor?

Är det någon som har exempel på prisskillnaderna?
Nja det brukar nog efter leveranskostnader är medräknat skilja 1500-2000kr i pris. Ibland till och med mer än så.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handla, utomlands


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons