Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-29, 12:12   #1
Isilya Isilya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 22
Question Hjälp med alvtröja!

Hej! Har försökt att leta runt lite i forumet men jag har inte hittat någon bra hjälp. =/

Nu är det såhär att jag ska sy en alvtröja, och det finns några saker som är lite oklara för min del. Var tusen hittar jag ett mönster på en helt vanlig huvtröja? Jag tänkte rita om ärmarna och huvan själv, så det är inga problem... men jag hittar inget mönster! Jag måste vara fruktansvärt dålig på att leta för det måste väl ändå finnas? Helst ska mönstret omfatta storlek 34 till kanske 44. Eller nåt liknande...

Och nu till min andra fråga, hur syr man sånna där synliga "sömmar" ? Som t ex på den här bilden: http://www.cmore96.se/butiken/damtrö...002%20stor.jpg (de där lysande gröna)

Ja, det var väl det jag ville veta! Skulle bli evigt tacksam om någon ville hjälpa mig!

/Emma
Isilya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 15:25   #2
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
Om du inte kan konstruera ett själv är det nog bara att leta i olika kataloger (burda, vogue etc.) det borde finnas. Sömmarna som syns på tröjan är vanliga overlocksömmar, alltså är sömsmånerna utåt.
/Ella
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 17:26   #3
Isilya Isilya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 22
Tack för svaret! Så du menar att tröjan alltså är ut och in? Men hur får man sömmarna i olika färger? Jag menar, tröjan är ju grå och svart och sömmarna gröna? Förlåt, är lite nybörjare på sånt här...

Senast redigerad av Isilya den 2005-09-29 klockan 17:32.
Isilya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 17:49   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Då är den sydd med grön tråd!
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 17:50   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Sömmarna är så kallade flatlocksömmar och då behöver man en overlockmakin som har den typen av sömmar. När man syr med flatlock så lägger man sömsmånerna omlott och syr ovanpå. Att sömmen är grön är för att man sytt med grön tråd.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 17:51   #6
Isilya Isilya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 22
Men det syns ju så väl... Det ser ju mer ut som kanter eftersom de är så tjocka?
Isilya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 17:54   #7
Isilya Isilya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 22
Jag tror jag bara blir mer och mer förvirrad =S
Isilya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 17:55   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja man ser ju inte så bra på bilden men kanske att de har, som Ella säger, har sytt sömmarna på rätsidan. De är då troligen sydda med den vanligaste overlocksömmen 4-trådig. Den typen av sömmar är ca ½ cm bred och med grön tråd på så syns den väl.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 17:59   #9
Isilya Isilya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 22
Jaha, okej... Jag förstår inte riktigt, men =/ Finns det någon som skulle kunna tänka sig att fortsätta den här diskussionen privat med mig? Känner att jag förmodligen skulle behöva all hjälp jag kan få...
Isilya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 18:20   #10
Isilya Isilya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 22
Här är i alla fall en till bild på en tröja som har sånna där sömmar/kanter som syns... http://www.cmore96.se/butiken/damtröjor/120005.JPG

och som man ser på ärmarna går de ju lite hur dom vill... För de kan väl ändå inte ha sytt ihop ärmarna i flera olika delar?
Isilya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 18:40   #11
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
Som sagt, det är väldigt svårt att se, men jag får intryck av att det en dekorsöm med tjockare tråd/garn som följer sömmarna. Den sticker liksom up lite. Åtminstone nederdelen av ärmen är nog tillklippt så att sömmarna följer den rosa dekoren.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 19:35   #12
Isilya Isilya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 22
Hmm, jag antar att det finns förmodligen olika sätt att göra det hela på... Men jag skulle dock behöva få reda på det enklaste, snyggaste och mest effektivaste sättet.

Sedan undrar jag också om någon vet var man kan köpa glitter sytråd?
Isilya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 20:28   #13
tesslin tesslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
Citat:
Isilya skrev:
Här är i alla fall en till bild på en tröja som har sånna där sömmar/kanter som syns... http://www.cmore96.se/butiken/damtröjor/120005.JPG

och som man ser på ärmarna går de ju lite hur dom vill... För de kan väl ändå inte ha sytt ihop ärmarna i flera olika delar?
kan kan dom väl, det är ju inte omöjligt men det blir nog en del pill

glittertråd bör du kunna hitta i vanliga tygaffärer eller i pysselbutiker, typ panduro
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 20:41   #14
Isilya Isilya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 22
Tack, jag ska genast checka!

Nu är det ju såhär att jag inte har någon overlock maskin... Men borde jag inte kunna fixa dom där kanterna med en vanlig symaskin?
Isilya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 22:38   #15
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nu har jag varit inne på deras sida och jag är helt säker på att det är 4-trådig overlocksöm. Om du tittar i de flesta t-shirt så är de ihopsydda med sådana sömar i sidosömen.

Här har de sytt ihop på rätsidan i stället och med en tätare söm. Ärmarna är gjorda i flera delar. Har man en overlockmaskin är det inte bökigare än att sy ihop en vanlig tröja i flera delar.

Om du ska åstad komma ett likvärdigt resultat på vanlig symaskin Så blit det till att syihop på rätsidan och sedan sicksacka ganska tätt. Jag skulle kanske inte rekomendera det eftersom fleec är elastiskt och det finns en viss risk att sömarna spricker.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons