![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#4 |
|
Övermatning är bra om man vill maskinkvilta lapptäcken. Där är det bra.
Sedan om man tänker sy mycket där tygets tryckmönster måste gå exakt, t.ex. randing kjol där ränderna måste mötas perfekt, är det lättare med övermatare. Men det är inget "måste", det "räcker" med att nåla noggrannt. Jag syr en massa men har inte behövt övermatare förutom när jag ville maskinkvilta. Det är som du säger bra om man är nyfiken på pressarfötter. Ibland kan de hjälpa mycket. Ibland är de bara ivägen. Men lyckligtvis så brukar de flesta symaskiner ha någon slags standard på sådant. Om man dessutom går förbi "snäpp"fästet och skruvar bort den delen så kan man ha ännu större utbud att gå till. Men det finns vissa märken som krånglar till det med egna standard t.ex. Bernina. Men det adapters att köpa så man är inte helt rökt där heller. Bara att fråga oss här. ![]() Och det går att bli bra. En kille jag kände har aldrig sytt, och efter 2 år syr han bättre än jag... ![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:40.