Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-24, 15:41   #1
lejonelle lejonelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 56
Skinnjacka

Jag tänkte sy mig en skinnjacka av en del bitar jag har liggande. Mönstret jag vill använda är gjort för vanliga vävda tyger. Behöver jag anpassa det med hänsyn till materialet? Hur gör man bäst vid krage, blixtlås, inprovningar och fållar för att undvika att det blir klumpigt? Bör nederkant och ärmar avslutas med kantband istället för fåll? I mitt mönster står att jag ska pressa vlieseline på kragdelarna, bör jag göra det eller hoppa över, eller finns det annat mellanlägg jag ska använda för skinn? Alla tips är välkomna!

mvh
Lejonelle
lejonelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 18:10   #2
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
svårt att veta....

Det beror mycket på hur jack-modellen ser ut från början.
Tex om det är en vekligt hög ärmkulle (tänk kostym) brukar det bli svårt att röra sig om man byter till ett för grovt meterial.

Men mycket hänger ju på vad du hittat för skinn..
kvalitet & tjocklek?
Det finns ju allt ifrån tunna smidiga kvaliteter som faller som siden till grova som beter sig som bark!

berätta mer/lägg in en bild så kan du nog få fler tips!
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 19:13   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej

Jag gjorde sydde mig en skinnjacka i oxhud,(möbelskinn), för många år sedan och den är fortfarande lika fin. Jag använde ett "vanligt mönster".
Jag gjorde "som vanligt" med blixtlås, krage och fållar, men jag sydde ner alla sömmar, med lite klister under,då fick jag en dekorsöm "på köpet"
fållarna och ärmslutet är inga problem, de fäster du ju i fodret. Ha en bit av sömmen öppen i ena ärmen, så går det lätta att vända jackan. Något mellanlägg använde jag inte, då det var så kraftigt skinn. Det kanske Du behöver om skinnet är av tunnare slag.
Klister är bra att ha när Du viker upp nederkanten och ärmkanterna, det är bra även till alla de övriga sömmarna, då ligger skinnbitarna på plats, och drar sig inte.
Helst bör du sy på en skomakarmaskin eller en industrimaskin, jag gjorde min på en skomakarmaskin.
Hälsningar Aina

Jag ska se om jag har någon bild på min jacka, någonstans, och lägga in den.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 20:13   #4
lejonelle lejonelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 56
Hejsan och tack båda två för era svar. Mönstret jag tänkt använda är från multisnit, modell 1D
http://www.jonic-textil.se/catalog/p...2e35a7f6d26652

Och jag hade tänkt använda möbelskinn i olika färger. Ska skära isär mönsterdelarna på längden för att även kunna utnyttja bitar som inte är så stora. Dessa delar hade jag tänkt zigzaga ihop kant i kant.

Dahlia, förstår inte riktigt hur du menar med att göra "som vanligt", du har alltså sytt i dubbelt skinn med räta mot räta t ex vid kragen? Behövde du sy en stickning också för att få det plant eller räckte det med att limma?

Så vid ärmslut t ex menar du att ta ett par cm sömsmån som vanligt och vika in fållen med lite klister och sy ihop med fodret?

Jag har tyvärr inte tillgång till en industrimaskin utan hade tänkt använda min vanliga maskin med stretchnål 90 och teflonfot eller rullfot beroende på vilket som går bäst.

Tänkte förmodligen provsy modellen i tyg först för att göra mina fel i lugn och ro

mvh
Lejonelle
lejonelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 20:32   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej
Ja, jag sydde räta mot räta, precis som i vanligt tyg. Jo, jag gjorde stickningar även vid kragen, jag har gjort det på alla sömmar, det är ju dekorativt med stickningarna. Men det kan räcka med att limma fast också, knacka lite med en hammare, så får Du ner sömsmånen lite.
Nu har jag manschetter på min jacka, men det blir ju samma princip, med att sy ihop med fodret. Det behövs inte så många "duttar lim" för att det ska hålla sig på plats. du behöver inte limma hela fållarna, utan lite här och där bara.
Hoppas att maskinen håller får så kraftigt skinn! Skaffa Dig lite grövre tråd än vanlig sytråd, och sy med ganska långa stygn.
Då ska nog zigzag-stygnen också hålla.
Bra idé att provsy först,,,, jag "gör aldrig det,,,, måste se hur det blir!
jag ska till och scanna in ett foto nu på mig och min jacka, tyvärr ser man inte hela jackan, men man kan en hum om hur den ser ut, förhoppningsvis har ja den utlagd snart
Hoppas att jag förklarat lite så du kommer igång, det är skoj att sy i skinn.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 21:24   #6
lejonelle lejonelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 56
Man kan ju lägga skinnet lite omlott också när man zigzagar ihop delarna. Annars har jag fått väldigt bra tips från Bibbi här på forumet på hur man kan sy ihop skinn kant i kant, har provat på mindre stycken och det blir fint och hållbart. Zigzag sömmen blir ju också en dekoration. Syr med en tygremsa på baksidan i skarven.
Ska bli spännande att se din jacka! Hoppas bilden kommer snart!

mvh
Lejonelle

PS Förresten, skrev jag modell 1D på multisnits mönster? Det är ju fel. Modell 1A ska jag sy men inte med de manchetterna utan vanlig ärm.
lejonelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 21:37   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Kom på det efteråt, att man kan lägga ett band, på baksidan ock sy. Jag skulle rekommendera att Du använder en skärnål, eller en 100-nål.
Och om du syr med björntråd, blir det hållbart.
Jag sydde med skomakartråd.

Bild på min jacka finns i mitt album nu.
Jag hittar inte igen mönstret som Du nämner, äsch, jag får ta och titta mera,!!!
Den kommer säkert att bli bra Din jacka.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 21:54   #8
lejonelle lejonelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 56
Dom säger man ska akta sig för skinnål eftersom den skär hål i skinnet så det blir som perforerat. Stretchnål 90 verkar de flesta rekommendera. Jag tycker det funkat bra hittills men då har jag inte sytt i dubbelt.

Din jacka är jättefin, förstår att du är nöjd!
Försöker skicka med en bild, få se om det fungerar

Lejonelle
Bifogade bilder
 
lejonelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 22:10   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det är ju bara att prova sig fram till vilken nål som "går bäst".
Nålen kan bli ganska varm när man syr i så kraftigt material.
Ja, skärnål gör ju hål.
När jag jobbade med att sy skoskaft i skinn, hade jag skärnål, för att nålen ska gå ner lättare och så det inte blir så stor påfrestning på maskinen. Men då var det aningen kraftigare skinn till dem.
Med dubbla lager kraftigt skinn, krävs det en bra nål som inte går av hela tiden.
Numera när jag syr i skinn, använder jag min industrimaskin med extra starka 100-nålar, dyra som attan är de!

Tack, jo jag är fortfarande nöjd med jackan, det är mer än 20 år sedan jag gjorde den,,, så jag har hunnit med att byta foder i den 1 gång. Trots att den är så gammal, och väl använd, syns det inte på dem.
Den jackan kommer alldeles säkert att bli väldigt fin, fin skärning.Ja, du behöver ju inte ha manschetterna om Du inte vill. Man kan ju ta bort och lägga till lite om man vill.

Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 09:56   #10
Germanicus Germanicus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 41
Använd ALDRIG skärnål. Den gör just det, den skär genom skinnet och gör att hålen blir lätt för stora... Om det inte är allt för tjockt eller styvt skinn så går det utmärkt att använda en "vanlig" kraftig symaskin (kanske inte direkt den från Konsum för 995 :-))
Germanicus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 15:18   #11
lejonelle lejonelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 56
Jag har problem hur jag ska lösa knäppningen på jackan. Tänkte ha blixtlås fram. Normalt lägger man ju framstycke och besparing räta mot räta och blixtlåset emellan, syr ihop och stickar ned. Men det blir ju fyra lager skinn + blixtlås att sticka igenom, det kan ju aldrig gå med en vanlig maskin. Därför var jag lite inne på att skippa sömsmånerna MF och att zigzaga ihop framstycke, besparing aviga mot aviga med blixtlås emellan. Det blir då en synlig zigzag-söm på varsin sida om blixtlåset. Vad tror ni om det? Blir det fult? Skulle det fungera? Har ni andra tips på hur jag kan få dit blixtlåset utan att det blir klumpigt med för många lager?

mvh
Lejonelle
lejonelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 15:26   #12
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Strunta i besparingen och ha fodret ända fram, då blir det bara skinn, blixtlås och foder att sy igenom, så har jag gjort på min jacka.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 22:23   #13
lejonelle lejonelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 56
Fast det är ju snyggt med besparing också, när jackan är lite halvöppen. Hade tänkt ha en kontrasterande färg på besparingen och kragens insida. Ingen som har förslag på hur man kan lösa det med besparing utan att knäcka maskinen?

mvh
Lejonelle
lejonelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 07:28   #14
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej Lejonella!
Klipp ner sömsmånerna lite, skinn repar inte.
Och sy stickningen lite längre från dragkedjan än normalt. Så att du inte syr i fyra lager.
Utelämna inte infodringen, en jacka skall ha infodring vid dragkejan. Du kommer förmodligen att fastna med siden fodret i dragkedjan om det går ända fram.
Jag tycker inte att man skall låta bli att sy detaljer på sina kläder.

ex. En jacka utan fickor säger mig:
Här kommer jag i min hemsydda jacka, "fickor var för svårt" så det lät jag bli
Gör en fuskficka! det ser bättre ut.

Vad kul att du syr i skinn det är jätte inspirerande. jag var helt sådt på det för några år sedan. Lycka Till! /Bibbi

Ps. Tack för din värmande kommentar.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 10:09   #15
lejonelle lejonelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 56
Tack Bibbi för tipset, så borde det går att göra. Är bara orolig för att det blir för klumpigt ändå vid sömmen men då kan jag använda Dahlias råd och limma ned sömsmånen och knacka ned den ordentligt. Infodring heter det ju! Ja alla sömnadstermerna sitter nog inte kvar i huvudet sedan syslöjdens dagar men jag tror min syslöjdsfröken skulle bli förvånad om hon såg hur mycket jag ändå kommer ihåg. Så om det finns några textilslöjdslärare här kan jag säga HÅLL HOPPET UPPE, även om eleverna inte verkade så intresserade kan de få för sig att börja använda kunskaperna efter 25 år!
mvh
Lejonelle
lejonelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons