Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-21, 07:19   #1
Godisråttan Godisråttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 3
Question Mormorsrutor

Till och från jobbar jag på mina mormors rutor, om det ska bli en filt eller överkast har jag inte bestämt än och nu skulle jag vilja ha eran hjälp.
Har fått för mig att jag ska göra rutorna större, är det snyygt? Ska jag fortsätta på de som är 15x15 cm eller hålla mig till de mindre 9x9 cm.

Det går ju naturligtvis fortare med större men är det snyggt?
Hjälp mig.

Sen har jag försökt leta mig fram via internet hur man syr ihop dem men inte fått något bra svar, är ganska ny på detta så jag är inte så duktig.
Bifogade bilder
 
Godisråttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 08:22   #2
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
jag gillar dom större bäst, tycker det blir finare till stora saker. virka ihop dom,det blir fint.
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 14:27   #3
Godisråttan Godisråttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 3
Ja det börjar luta mer å mer åt den stora. Såg en pläd med stora och det såg häftigt ut.
Tycker du att jag ska större än 15x15cm?
Hur virkar jag ihop dem, jag fattar inte. Fasta, stolpar eller hur?
Godisråttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 15:22   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag tycker lika mycket om stora och små mormorsrutor, så det får du bestämma själv.

Men hopsättningen kan jag hjälpa dig med!
Du kan antingen sy ihop eller virka ihop dem. Båda sätten lika bra, men ger olika effekt.
Att sy blir plattare och osynligare.
Att virka blir lite starkare och ger en liten uppstående kant längs rutorna (kan utnyttjas som dekorativ mönstereffekt, kanske till och med i annan färg).

Att sy ihop:

Sy med virkgarnet i samma färg som den yttersta virkningen. Se till att skaffa en tillräckligt grov nål, som har plats för garnet i nålsögat. En nål utan vass udd är lättast att använda, kallas ibland ryanål. Lagom trådlängd är 70 cm.
Lägg två rutor ovanpå varandra, med rätan inåt. Sy ett kaststygn i varje yttersta maskbåge (alltså stick in nålen genom yttersta maskan på de två rutorna samtidigt), OBS dra inte åt för hårt. Du kan pröva att det är lagom hårt genom att, när du sytt tiotalet stygn, vika ut dem på ett bord så det blir platt. Det ska inte hänga trådar mellan rutorna, inte heller dra ihop sig.
Fäst tråden i början och slutet. För att slippa fästa hela tiden fortsätter du helt enkelt direkt med nästa två rutor. Tänk dig som ett stort rutmönster, där man syr vågrätt hela vägen först, och sen lodrätt med en annan söm. (Man KAN ju sy en sicksack-diagonal också, men det tycker jag inte blir lika slätt och fint).

Att virka ihop:
Virka en fast maska i varje yttersta maskbåge, genom bägge rutorna samtidigt. För övrigt enligt samma principer som att sy ihop. Det är snyggast att ha den lilla uppstående kanten mot rätsidan.

När du är klar med att sätta ihop rutorna är det snyggt att virka en kant
i valfri bredd runt hela "täcket". Det ser proffsigt ut. Du kan ta samma maskor som i rutorna eller bara stolpar eller fasta maskor eller en kombination. Snyggast med flera färger.

Det allra sista är att bre ut det färdiga arbetet platt och lägga över ett lätt fuktigt lakan, och låta det torka över natten. Då blir det platt, jämnt och fint! Lycka till! Mormorsrutor är nästan beroendeskapande, så roliga är de.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-22, 07:08   #5
Godisråttan Godisråttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 3
Talking

Tack för den långa och fina utförliga beskrivningen. Ska prova mig fram.
Och jag håller med de är beroende framkallande.
Godisråttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-22, 17:42   #6
Ramonalov Ramonalov är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 24
Det är så att båda storlekar är fina och snygga men beror på vad använder till...
T.ex. - småa rutor till babyfilt,väskor,sjal...men stora bäst till en stor kudde,stolar och även till dubbelsängen...Det finns en bild som jag tycker om mycket och jag tänker virka mormorsrutor nång gång oxå
Ramonalov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-22, 17:44   #7
Ramonalov Ramonalov är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 24
Det är så att båda storlekar är fina och snygga men beror på vad använder till...
T.ex. - småa rutor till babyfilt,väskor,sjal...men stora bäst till en stor kudde,stolar och även till dubbelsängen...Det finns en bild som jag tycker om mycket och jag tänker virka mormorsrutor nång gång oxå [/QUOTE]
Bifogade bilder
 
Ramonalov är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons