Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-14, 14:03   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Cowl vilket garn

Hittade den här på ravelry
http://www.ravelry.com/patterns/library/spiral-cowl-2

Men hur grovt är garnet? 6 maskor/inch in stockinette stitch?

det är väl en form av polokrage.Jag har, tror jag i all fall, fattat att stockinette är slätstickning.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 14:29   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad

Klickar du på garnet så får du fakta om det, i detta fallet 137 m / 50 g.
Det finns en massa små finesser på Ravelry. Om du går in på en sida där någon stickat mönstret, finns det en flik som jag tror heter yarn options, klickar man där kommer det fram alla de garner som har används till detta projekt och hur många som använt just det garnet, klickar du där så kommer alla projekten i just det garnet fram och man kan läsa vad som varit bra och dåligt

Yarn ideas skall det vara

Senast redigerad av syfantasten den 2010-09-14 klockan 14:30. Anledning: dubbelkollat
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 14:29   #3
Flia Flia är inte uppkopplad

Här är bilder på garnet, som är silke.

Stickor 3,5 - 4.

Stockinette är slätstickning.

Om du använder ett garn som passar till stickor nr 4 tror jag inte det kan bli fel. Det är ju inte så jättenoga med exakta mått på den här kragen.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 14:41   #4

Tack båda. Jag fattade inte att man kunde klicka på garnnamnet, gick med i Ravelry igårkväll och har inte insett finesserna än. Silke måste vara jätteskönt att använda. Ska försöka få tag på garnet som anges i mönstret.
Gammal 2010-09-14, 16:28   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad

Man kan faktiskt få fram en länk till försäljare från garnsidan också, men det finns inga i Sverige, jag tror affärerna måste lista sina garner...
Vad heter du på Ravelry så kan jag lägga till dig som vän.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 19:51   #6

Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
Man kan faktiskt få fram en länk till försäljare från garnsidan också, men det finns inga i Sverige, jag tror affärerna måste lista sina garner...
Vad heter du på Ravelry så kan jag lägga till dig som vän.
Hej
Jag heter knypplerskan på Ravelry.
På den här länken
http://www.artesanoyarns.co.uk under Find your stockist kan man hitta försäljare över hela Europa och det fanns ganska många i Sverige och en del fanns på nätet. Så det går att få tag i garnet men det innehöll ju merinoull också och då blir det för stickigt så jag ska försöka på tag på något "vanligt" garn på garnaffären här.
Gammal 2010-09-15, 00:44   #7
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad

Citat:
Ann-Marie skrev: Visa inlägg
Hej
Jag heter knypplerskan på Ravelry.
På den här länken
http://www.artesanoyarns.co.uk under Find your stockist kan man hitta försäljare över hela Europa och det fanns ganska många i Sverige och en del fanns på nätet. Så det går att få tag i garnet men det innehöll ju merinoull också och då blir det för stickigt så jag ska försöka på tag på något "vanligt" garn på garnaffären här.
Vill bara inflika att merinoull INTE är stickigt, det är ju otroligt mjukt och skönt.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 15:28   #8

Jag kände på ett nystan av en sorts merino på garnaffären förut i år och jag tyckte att det var stickigt. Superwash garn kan jag använda till tumvantar men det är nog det enda hittills. Men jag ska kolla, det kan ju ha kommit någon ny sort.
Gammal 2010-09-15, 15:50   #9
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Merinoull finns i olika kvaliteter. Den jag har varit i kontakt med har varit väldigt len och mjuk och inte alls stickig. Drops eskimo är i merino och är väldigt fin, för att få något att jämföra med.

Sedan finns det i övrigt gott om ullgarner som är väldigt stickiga, men, även där måste man ju skilja på olika kvaliteter.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 16:04   #10
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad

Jag har känt och klämt på otroligt mycekt merino, inte ett enda jag känt på har varit stickigt. Det kan inte ha varit att det var merino blandat med grov ull då?

Och även om ETT merinonystan är stickigt betyder inte att allt annat är stickigt, för det lät nämligen som det.

Senast redigerad av vulnevia den 2010-09-15 klockan 16:05. Anledning: tillägg
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 17:47   #11

Jag kommer inte ihåg vilka märken som finns på min garnaffär men det finns ju säkert många fler än vad de har som kanske är mjukare än dem.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:41.