Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-06, 21:26   #1
Awa86 Awa86 är inte uppkopplad

Rensband

Jag tycker det har funkat bra att linda in rensband med gängtejp jag lindade in hela inte bara ändarna för jag tror att det minskar risken för rost jag tvättade bort oljan med lite vanlig tvål för jag ville inte bli kladdig.

För att kapa rensbanden använder jag en sidavbitare med utvexlingsmekanism (79:90på biltema) (det går nog lika bra med en vanlig sidavbitare) för bästa resultat skårar man rensbaandet runt om sedan böjer man bara då får man minimalt med splitter och det är inte svårt eller tungt alls. sedan sandpaprar jag med K80 sanpapper anpassad för plåt för att få bort det värsta och avslutar med en diamantfil K120 (billigare än sandpapper i längden) sen lindar jag in alla banden med gängtejpen. Jag har en korsett med rensbanden i kanaler (satinband) utanpå och det har hållt

Man måste kapa rakt över det är därför jag slipar 2 ggr det räker nog egentligen med K80 men det blir lite småvasst då.

Rensband är styvare än stålen i min köpta korsett (den har vanliga korsettstål) och det kan ju upplevas som ganska obehagligt men vill man ha en billig korsett så tycker jag rensband är bra.

(oj vad mina inlägg alltid ska bli långa)
Awa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 16:00   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Allt jobb för att spara lite pengar, och alla grejer som man köper till... färg, tång, gängtejp, osv.. blir det inte lika dyrt i slutändan? Jag köper krinolinstål på metervara.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 16:05   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad

Jag är övertygad om att det blir så. En öljettång kostar drygt en hundralapp; men VCD säljer betydligt billigare än Husquarnabutiken i staden, alltså kan jag köpa den från England och samtidigt köpa planschett, stål och öljetter.
Dessutom måste man värdera sitt jobb; vad kostar det att sitta och klippa och linda allehanda stålband? Räkna med en timlön på 120kr!
En annan faktor är kvalitetsfaktorn; vad kostar det med sämre kvalitet på stålen?
Jag känner att om man nu ändå tår i så man spricke, en korsett snyter man inte ur näsan precis, kan man ju se till att använda prima material.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 16:48   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Ja och om man har budget att hålla kan man dela upp inköpen över några månader då kommer det knappt märkas i ekonomin.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 18:32   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad

Känner att jag var lite hård i mitt inlägg, men jag menar det.

Jag har köpt en påse stål från England och ska när jag gör nya beställningar beställa stål av diverse längder så jag har hemma.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 19:02   #6
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad

Jag har till och med övergått till att köpa färdigklippta längder med stål, det lilla de kostar extra är väl värt det för att ändarna blir så mycket snyggare, och bättre, samt att jag spar så mycket tid.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 18:33   #7
LottaAlexandra LottaAlexandra är inte uppkopplad

Hur många stål skall man sätta i en korsett? Syr man kanaler åt skenorna mitt i tyget, i sömmarna eller både och? Var lönar det sig att lägga "böjbara" stål? ....många frågor!
LottaAlexandra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 15:23   #8
SarahP SarahP är inte uppkopplad

En budgetlösning är att köpa en korsett på loppis eller en modernare här över nätet och sen kolla hur den är sydd. Jag tror det är bästa sättet att ta exempel och sedan hitta ett eget sätt att göra det på.
SarahP är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:20.