![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Jag är den ständige nybörjaren. Jag kan ändå sy hyfsat om jag har en enkel och tydlig beskrivning utan för mycket krångliga ord. Nu i sommar har jag åter igen fått ett rum att ha sysaker i och jag började sy en hel del igen. Jag köpte några Ottobre-tidningar igår och provade att sy ett linne (modell 38A i 6/09). Det gick förvånansvärt bra, med tanke på att jag famlade en hel del i blindo. Jag måste lära mig mycket mer om att sy i elastiska tyger! Vad ska man tänka på? Vilka stygn ska man använda? O.s.v. (jag har bara en vanlig enkel maskin). Jag tar gärna emot tips på böcker/webbsidor som kan ge mig en crash course.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Även om du har en enkel maskin, så har du troligtvis lite sömmar som kan fungera.Tex elastisk raksöm, kanske har du någon overlock som också.
Du kan också testa att sy med zigzag du har normal stygnlängd och en stygnbredd runt 1. Och sedan brukar jag kasta sömmen som vanligt. (Syr alltså sömmen två gånger smal zigzag innerst bred zigzag utan för sedan klipper jag bort tyget som blir över). Det går inte att säga riktigt hur du ska ställa in maskinen,det är olika på olika tyger. Man måste testa sig fram, innan man börjar att sy. När man syr en tröja. Brukar jag sy ihop axlarna först. Sedan gör jag halringningen klar. Sedan sy i ärmarna. Efter det syr jag ihop plagget Ser till att sömmarna på ärmarna kommer mitt emot varandra . Och så är det bra att fålla eller sätt in muddkanten. Så är tröjan klar. Muddkanten går du mindre och även halskanten gör du mindre än plagget. Halskanter brukar jag prova. När man syr sträcker man tyget olika. Jag tycker att det är jättekul och det går ganska snabb att sy en tröja. En bok som tycker är jättebra Åsa Lennertsson Sy Kläder av mjuka tyger ICA förlaget.Tyvärr har boken några år på nacken, men du kan kanske hitta på biblioteket eller köpa den begagnad. Bilderna är lite gammalmodiga har man överseende med det så finns det massor att lära och den handlar om att sy på en vanlig symaskin. Det finns också grundmallar till tröjor, byxor och kjolar i storlek 3 mån-herr xl (även dammönster) Senast redigerad av bila den 2010-08-15 klockan 08:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för ditt snabba svar. Jag äger en AEG 790. Tyvärr står inte alla sömmar benämnda i manualen. Men jag hittade en gammal tråd:
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=12054 Som hjälpte lite och har listat ut att jag både har något som liknar Overlocksöm och dubbel overlock. Jag får prova dem nästa gång. Igår testade jag alla sömmarna och valde den som kändes mest elatisk (det är om jag nu fattat rätt resårsöm). Till ärmhålen testade jag det som min manual kallade elastisk tvåstyngssöm (som på Husqvarnas reklamblad i den andra tråden kallas Elastisk fogsöm). Det gick bra, men jag var inte riktigt nöjd med utseendet. Det är lite besvärligt att benämningarna på sömmarna inte är standard... ![]() Jag vet att jag faktiskt har ägt den där boken en gång i tiden... men det var länge sedan och jag tror aldrig jag sydde något ur den. Ska kolla upp om den finns på biblan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja det är att testa på tygrester från det tyget man ska sy och se vad som blir snyggast.
Tidigare sydde när jag hade en enkel maskin oftast zigzack för jag tyckte det fungerade bäst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har snubblat över information på nätet om trubbiga nålar och att man skaha det. Stämmer det? Jag använde vanliga nålar igår utan problem, men det kanske berodde på just det tyget...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tja, man ska ha nål med kulspets helst. En sådan tar inte sönder tygets fibrar. Sen är det bra att ha en tvillingnål. Den kan man fålla fint med om man väljer att inte sy i muddar. Det kan man göra med en vanlig gammeldags symaskin. Man måste bara ha plats för 2 trådrullar i övertråden. Jag brukar förstås spola över tråd på en ekstra undertrådsspole, för att inte behöva köpa två trådrullar.
Lycka till ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Probelemet med vanliga nålar är att de riskerar att skära av trådarna i tyget. Eftersom trikå är ett stickad tyg så blir det ganska snart ett större hål. Det bästa att använda är stretchnålar som är lite trubbiga. En sak som också kan vara bra att göra när man syr i trikå: Sänk pressarfotstrycket om det går att göra på din maskin. När det står på normalt pressarfotstryck pressar maskinen ner tyget och resulatet blir en bubblig eller vågig söm.
Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag sammanfattar:
Söm - sicksack, elastisk raksöm eller overlocksöm. Den elastiska raksömmen kan se lite olika ut (treförstärkt- bara lite elastisk) och (_/\__/\__/\_). Overlocksömmen ser ut så här _/_/_/_/ Nålar - strechnål eller kulspetsnål, Tvillingnål för att fålla. Pressarfot - sänk trycket för att undvika bubbligt resultat TACK! Nålar ska inköpas och så gör jag ett nytt försök. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Lättare sagt än gjort!
Måndag: Besöker tygbutik i staden, nej de har inga "specialsymaskinsnålar". Hänvisas till garnbutiken som har stängt på måndagar. Tisdag: Maken kollar på ICA Maxi utan resultat. Jag besöker garnbutiken som faktiskt hade "strechnålar", men inga tvillingnålar. Onsdag: Jag besöker byns tygbutik som visade sig inte saluföra symaskinsnålar alls. hmmmm... det blir nog till att näthandla... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Bibbis textil säljer bra och billiga symaskinsnålar. Hon levererar också väldigt snabbt. www.bibbistextil.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:55.