![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
raksöm eller sicksack?
Hej! Jag ska sy en klänning till mig själv och jag vet inte vad som är bäst... Jag tror att det är bäst att sy raksöm.. men sicksack funkar ju.. raksöm kan många gånger synas igenom, när tyget "sträcks".. Men, kanske funkar att sy med förstärkt raksöm eller?
Jag har gjort lite olika, men funderar på vad som är best, när det gäller mjuka, töjbara tyger... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Sy med en svag sicksack-söm i elastiska tyger, då blir sömmen lite elastiskt.
Förstärkt raksöm kan bli ganska "klumpig" då den syr flera gånger på varje stygn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Forumvärd
|
Svag sicksack innebär att du har en liten stygnbredd. Vad det avser är relativt, men, jag skulle säga att 1-2,5 är ett godkänt intervall för stygnbredden.
Om raksömmen syns igenom så kommer sicksacken synas ännu mer då du då får mer tråd som kan göra att tygerna som är ihopsydda kan dras längre ifrån varandra utan att tråden brister. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Vad är det för maskin du har?
Den kanske har en söm liknande "fuskoverlock"? |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:07.