![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hej allihop. Är helt ny här men har följt er i bakgrunden en tid. Jag ska köpa en overlock, men blir inte klok på vad jag ska välja. Jag är nybörjare och har inte sytt i overlock förut men jag är ganska händig så det ska nog gå bra
![]() Jag ska sy hemtextil, till att börja med, och behöver en vanlig overlocksöm så inte allt repar sig..men jag vill också kunna sy snygga dekorsömmar mitt på kuddar och så. Som jag fattar det kan jag bara sy i kanten med overlocken och "dra isär " sömmen. Blir det sådana snygga tjocka dekorsömmar av det? Var hos symaskinhandlaren där jag bor, han sa att detinte gick att göra dekorsömmar mitt på tyget med en overlock och han var mest intresserad av att sälja mig två maskiner ( over och cover)..känns lite onödigt. Är det coverlock jag ska ha? Hoppas någon kan svara.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
hej!
en overlockmaskin skär i kanten och syr en söm. så den funkar jätte bra för att sy ihop trikåtyger och för att annat tyg inte ska repa upp sig. funkar inte för dekorsömnad. hoppas du fattar vad jag menar =) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jo du kan visst göra dekorsömmar med en vanlig overlock. Ställ in maskinen på flatlocksöm, vik tyget dubbelt och sy över vikingen utan kniv. När du sytt klart viker du ut tyget och drar lite så att sömmen blir platt. Testa dig fram hur långt ut du ska sy sömmen så den blir helt slät. Man kan behöva test sy några gånger på en provlapp men det är ganska lätt att få till.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Vad intressant att ni skriver om det här. Jag köpte en overlock igår och där fanns en beskrivning på hur man gör flatlock-söm på det där sättet som du skrev Alvan. Jag undrade hur det blev och försäljaren reserverade sig och sa att "nej, den där får du inte till fint, det har jag inte sagt". Ska testa imorgon och se om jag lyckas trots allt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Visst funkar det !
Tack för era svar. Visst går det att sy som Alvan säger. Har slagit till och köpt en Pfaff hobbylock2.0. Gud vad kul det är att sy med en overlock! Satt och lekte länge med den. Det var väldigt lätt att koppla bort kniven och då blir det ju dekorsöm av det hela.Fast lite knepigt att få flatlocken helt platt. Men jag tyckte att den blev lite rolig när man syr precis i tygkanten så det blev som en hård "passpoal" typ istället för en flatlock. Det är bara och träna...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
dekorsöm |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:37.