![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Mönsterskydda sina skapelser?
Hej, jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av att mönsterskydda sina grejer så dom inte riskerar att bli snodda?
Är det omständigt? Vad behöver man lämna för uppgifter? Hur unik måste ens idé vara för att bli skyddad? (Många trådar nu på samma dag, förlåt, men det är mycket jag vill veta. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har inte hela svaret men vet att ett arbete måste anses ha "verkshöjd" dvs att det inte finns någon risk att nån annan kommit på exakt samma ljusa idé..
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700485.htm detta är en länk till mönsterskyddslagen.. ett säkert sömnmedel om man läser den på kvällen...*ler* Lycka till! Mikael |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
man söker mönsterskydd hos patent och registreringsverket och det gäller i 25 år, tror jag.. Kolla deras hemsida
Mikael.. glömsk, men snabb |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för länken Mikael!
Den var lite sömnig men ganska intressant. En fråga jag dock fick var om man kan mönsterskydda en funktion snarare än ett utseende? Säg t.ex. att jag syr ett skärp som i stort sett ser ut som ett skärp, men har en speciell funktion som gör det unikt och ger det möjlighet att utföra vissa saker som ett vanligt skärp inte kan. Kan jag då mönsterskydda det eller hur gör jag för att inte riskera att någon annan stjäl idéen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
ingen aning. Det måste nog vara så att man skyddar sin unika konstruktion, om det är den som gör att saken kan användas på ett speciellt sätt. Jag tror dock inet att man kan skydda ett sätt att göra något på.. men som sagt, vet inte..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det är inget lätt problem att lösa. Här är min syn på saken....
Jag har själv varit i samma situation som du och läst jättemycket om det här. Har även pratat med varumärkesbyråer som hjälper till med både varumärkesskydd och patentansökningar. Som liten nystartad verksamhet så brukar budgeten vara KRAFTIGT begränsad för sånt här och därför får man försöka hitta andra vägar. Jag har efter flera års tid fortfarande inte hittat någon bra lösning eller glasklart svar och därför ligger många idéer fortfarande i malpåse. Patentbyrån jag kontaktade gav mig rådet att satsa även utan skydd. Dels för att det kostar en hel del att få ett komplett varumärkesskydd/pantent och när man väl fått det så kostar det ännu mer att jaga "pirater" som försöker göra intrång. Jag kände direkt att jag inte har möjlighet att bevaka marknaden på den nivån och därför kändes det hela som bortkastade pengar. Det du däremot ska tänka på i alla lägen är att du har ett visst grundskydd för det som du skapat. Och så länge du kan bevisa att du var först med ett mönster eller en konstruktion så kan du även få rätt gentemot andra. T.ex. säg att du syr upp ditt egendesignade skärp och sedan blir omskriven i en tidning eller visar upp dig på en mässa så kan du lätt bevisa när din vara var klar och ute på marknaden och på så sätt hävda att du var först. Du kan aldrig helt stoppa kopior men kanske hejda dom lite så att du på så sätt för försprång med din försäljning och kan utnyttja nyhetens behag. Jag tror inte man ska vara så rädd för kopiering - se det istället som ett plus att någon annan hakar på. Det finns massor av bevis på sådana händelser där originalet och kopiorna hjälper varandra....!! Läs mer om varumärkes- och patentskydd på Patent & Registreingsverket www.prv.se. Lycka till!! Det är en djungel men ack så roligt!! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:35.