![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Gärna engelskt så det skulle funka internationellt om jag skulle få för mig att flytta tillbaka utomlands.
Har valt Emily istället för Emelie av den anledningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
Citat:
![]() (Emily Hipp, kan det var något? Funkar med hästskötsel och så kan du märka dina hippa kläder med bara Emily). Bara du inte tar Emiliten för det är mitt. ![]() TS, ditt firmanamn behöver inte ha med ditt märke att göra, men det är ju praktiskt. Tänk bara på att firmanamnet är skyddat i det län där det är registrerat (och i hela landet om man registrerar hos Bolagsverket, om jag inte missminner mig). Har du ett annat varumärke för dina sydda grejer kanske du vill registrera varumärket också. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja det är kul att fundera ut namn som både återspeglar det man håller på med och gärna med någon personlit touche.
Jag gillar verkligen Emiliten som Jenny har! Det är rätt i munnen och det fastnar. Hatten av för ditt fina namn Jenny. Hmmmm jag funderar på Emilitt, Emiliit , Emelit, Emylite, Emylit, som några namn. Jag gillar även Emily Hipp, som Jenny föreslog. EmyHipp kanske? Jag gillar namnet Designs att lägga till, EmyHipp Design osv. Ja det finns ju hur många varianter som helst. Själv har jag WiKa Design som min signatur, en blandning av namn och personlighet. Lycka till i namndjungeln! WiKa |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tänk bara att söka på PRV innan du bestämmer dig för ett namn och sök på likvärdiga namn om du ska regga dig, så du inte bestämmer dig för ett namn som visar sig redan finns reggat! Dock finns det flera namn som är reggade som är samma men då inom olika områden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har tänkt att mitt företag eventuellt ska heta "...... design och textil" Eller design and textile på slutet för att internationalisera det lite mer. Men det står på bolagsverkets hemsida att man inte får ta namn från litterära figurer eller sådant som är upphovsrättsskyddat. Men den här figuren är det ingen som vet om i princip och nästan omöjligt att ens googla fram vad den kommer från. Den kommer från dr dolittles orginalböcker för länge sedan och har varit med i ett spel. Annat kan jag inte få fram. Var går gränsen för upphovsrätten? Jag vill inte försöka registrera något som inte sedan går igenom och jag får betala i onödan för det. Eller får man rangordna förslag? Det finns i alla fall ingen annan med det namnet än så länge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Forumvärd
|
![]() Skilj på företagsnamn och på märken. Det namn du ska använda när du i framtiden kommunicerar med leverantörer och tillverkare av olika saker är inte nödvändigtvis det samma som du vill marknadsföra dig med mot dina kunder. Vad du väljer att använda mot dina kunder beror först och främst på vilka de är, och ett klädmärke vidgas ofta när det blir större. Delar avknoppas och blir mer självständiga, och behöver kanske då ett eget namn.
Jag skulle rekommendera att du tar något tråkigt enkelt som beskriver det du gör. Är den gemensamma nämnaren är Textil väldigt bra att ha med, då det just visar vad företaget gör. Det är dock _inte_ det som du sätter på kläderna och sådant, då det där behöver vara mer känslomässigt än praktiskt. www.fashion-incubator.com har en hel del poster just om detta, som är jättebra att läsa igenom. I någon av dem just kring namn finns det länkar både till någon blogg kring namnval men också ett forum kring just detta. Väldigt nyttig information och tips. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:22.