Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-01, 15:00   #1
undine undine är inte uppkopplad

Tack för svaret!

Well jag tror inte att ha korsetter sådär hårt åtsnörade var speciellt skönt så det förvånar mig inte om då en turnyr skulle vara oskön att sitta i, därav min fråga om man verkligen klarar av att sitta med en sådan på sig. Men då förstår jag

Japp om man vill se ut som på bilden bör man ha korsett. För mig är det inte jätteviktigt och jag frågade därför om det finns ngn här som sytt en sådan dräkt utan att bry sig om korsett och turnyr. Jag hoppades på att någon skulle ha en bild eller kunna dela med sig av sina erfarenheter.

Ja fast jag har aldrig sytt en korsett förut, jag har alltså ingen övning. Det är därför jag undrar om hur svårt det är för en person som inte är särskilt skillad på sömnad, att sy en sådan turnyrklänning, med jämförelse med t.ex. en empireklänning.
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-01, 15:19   #2
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad

Då behöver du hitta någon som sytt både empir- och turnyrklänning... men det finns ju några sysidedamer med pippi på turnyrer, dessa hittar du bland bilderna här: http://www.sysidan.se/albums/listpic...s=&_limit=&ID= . Om du vill ha exakt svar om hur svårt det är så måste det bästa vara att fråga dem! Rent spontant skulle jag säga att det är svårare att sy en bra turnyr eftersom det är mer drapering och att livet sitter så pass snävt. Annars håller jag med Lillith om att allt är möjligt, är man nybörjare tar det bara längre tid.

En idé är ju att beställa mönster och sy upp en turnyr så gott du kan, men gör första varianten i något billigt tyg. Då märker du ju om du tycker att det funkar utan korsett, och funkar det inte så har du inte blivit pank på vägen.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-12, 13:09   #3
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad

Jag skulle rekommendera att ändå göra en korsett, det är faktiskt bekvämare än utan. Har man mycket tyg, ofta tungt, i kjolen så blir det tungt för ryggen, men har man en korsett så bär den upp tyngden så att man orkar ha allting på sig mycket längre.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-13, 10:16   #4
SarahW SarahW är inte uppkopplad

Tänkte säga det Bandykullan sa, med tunga kjolar är det MYCKET bekvämare med en korsett som tar den värsta smällen. Kjollinningarna har en tendens att skära in i midjan annars, och ner i höfterna - inte bekvämt!

En korsett ger ju också stöd för bysten - det är inte snyggt med historiska kläder som man kan se bh-linjerna under... och det syns så gott som alltid, oavsett vad man själv tror.

En korsett ger inte bara stadga och avlastning, den ser också till att livet sitter snyggt. Vore synd att lägga en massa tid, energi och pengar på att sy något som sen inte blir 100 % bra för att man fuskat... Livet på en turnyrklänning ska i princip vara så tight att det nästan ser ut som om man målat på det, och det kommer inte vara lätt utan en korsett under.

Kul projekt, lycka till!
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 07:18   #5
undine undine är inte uppkopplad

Tack för ditt svar!

Jag ser det inte som att fuska. Jag är ingen "fuskare" utan jag hör mig för kring detta för att jag vill kunna använda dräkten mer till vardags och köra en mer "modern" look på det. Det blir ju lätt lite väl "extremt" med turnyr och korsetter till vardags, därför hör jag mig runt ifall någon har provat att sy detta utan att köra turnyr och korsett under.

När jag sydde min empirklänning körde jag utan korsett under och med bara BH. Det ser hur bra ut som helst och det är ingen som har kommenterat att jag inte skulle ha haft korsett under. Denna klänning har jag använt både vid fest och lite mer till vardags.

Så, som sagt, min tanke var att höra om det finns ngn som sytt upp kläder utan att anpassa plaggen efter korsett och stela underkjolar för att kunna berätta för mig hur det ser ut och hur det sitter och om det kanske kan vara något för mig att kunna bära mer till vardags utan att det ser för extremt ut.

Synd vi inte har 1800-talskläder på modet, då hade det varit enklare
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 10:11   #6
SarahW SarahW är inte uppkopplad

Ska du ha det till vardags och bara inspireras av dåtidens mode så kan du ju göra precis som du vill, ta det som är snyggt/bekvämt och skippa resten. Att ta detaljer från ett historiskt mode och anpassa det till nutid kan bli hur snyggt som helst - visa bilder när du är klar!

Och när jag tänkte på bh:ar under (korrekta) historiska kläder är det kanske så att det mest är sådana som jag (som är helt insnöade på området) som lägger märke till det... annars gjorde nog det faktum att korsetterna under empiren gav en siluett som på många sätt påminner om den man får med en bh, sitt till.
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-02, 22:57   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Det går mycket väl att göra en turnyrklänning utan korsett under!
Turnyrer fans i olika storlek på den tiden, och det är (som nu också!) de extremaste varianterna som fanns på modebildena.

Men underkjol måste du ha, i tidsenlig modell. Det är viktigt för utseendet.
Min rekommendation är "var-annat-tyg"-metoden. Det betyder:
Klänningstyg i tunn bomull, under det en underkjol i vanligt tunt acetatfodertyg, sedan under det en tidsenlig underkjol i bomull (lakansväv).
ELLER:
klänningstyg i siden, under det en tidsenlig bomullsunderkjol (lakansväv).

I båda fallen ska underkjolen förstärkas med veck, snodder, volanger, bårder nertill, så den får en fasthet där. På den tiden hade man också en "golvsoparbård" längst ner . (Den kan du hoppa över !) Naturligtvis turnyr därtill.

Jag tycker det är en jättesnygg siluett med turnyr! På en teaterkurs jag gick, fick vi tillverka små halvmåneformade kuddar, ca20 cm, som man stoppade med vadd och satte fast under klänningen, det blev förvånansvärt mycket siluett bara av det!

Om jag var du skulle jag sätta igång med att sy en enkel turnyrklänning efter de mönster du nämnde. Man ska inte vara rädd! Världsmästare kan du ju bli när du är inne på klänning 3 eller så...
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:58.