![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Hej!
Jag har ingen Bernina 730 väl 830. Om du lägger ut närbilder på symaskinen. mönstersömmar uppepå och på alla spakar så ska jag kolla. Tror att instruktionsboken från 830 kan vara till hjälp. Jag kan nog muntligen lotsa dig hur du skall ställa in maskinen. Pröva med att söka efter manual på på nätet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Här finns bilder på Bernina 730:
http://sewingonline.co.uk/machines/bernina730/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
På den övre ratten ställer du in sick-sackbredden.
Spaken som sitter i denna ratt på undersidan reglerar du nålpositionen. Nålen skall vara på mitten när du syr sicksack. Spaken som sitter där inunder ställer du in stygnlängd samt fram och back. Knappen snett till vänster inunder där reglerar du om du skall stoppa kläder o inte vill ha matningsfötterna framme, vrider du knappen till höger så slår du på matningen o det är den som du också vanligtvis använder. Knappen nere till höger tror jag har att göra med knapphålen. Spakarna på högerkant på maskinen ser jag inte hur de ser ut för att svara på det måste jag få en närbild. Uppe på maskinen till höger så har du två spakar. Den högra är märkt med sicksacksöm och det andra hållet står det 1-20. På sick-sack ska den stå när du när du syr raksöm, sicksack och knapphål. När du skall sy mönstersömmarna till vänster för du denna spak till markering 1-20. Ställ in på vilken söm du vill sy på vänster sida. Börja schablonmässigt ställa in på en stynglängd om 0,5-1 mm och bredd om 4 mm. Justera därefter tills du är nöjd. Vet inte vilka pressarfötter som är med så till vilka sömmar du ska använda vilken fot ser jag inte. På bilden som Sotis la in finns bra bilder på alla ställen som du skall smörja maskinen på, max 1 droppe på varje röd markering. Som sagt var jag behöver fler bilder på vad som följer med din maskin och en bild så att jag ser hela spolningsdelen, den bl a är annorlunda jmfr med min 830. Hör av dig! Så ska vi fixa instruktioner till din maskin |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack, hoppas fortfarande på att få hjälp!
Jag vill helst ha en instruktionsbok på svenska. Eftersom man aldrig använder sytermer på engelska. Det jag mest är ute efter det är hur man ska använda de olika sy stilarna och vilken fot som ska användas för olika sömmar. Zick zack och rak söm har jag klurat ut hur man gör.
Jag hoppas det kan hjälpa med modell 830. Se bild så får du se hur 730 ser ut. Tar tacksamt emot hjälp att få tag på instruktions boken! Tack Gumpan58, Sotis för att ni försöker hjälp mig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Bild på Bernina 730.
Det skulle vara kul att kunna göra så fina mönster med symaskinen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Men jag har ju beskrivit för dig i det tidigare inlägget hur du skall sy dessa mönstersömmar bl a. Vad var det i det som du inte förstod?
Jag har redan skrivit ner de instruktioner som du behöver för att kunna sätta igång och sy. Läs och testa! Det finns att köpa svenska versioner också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej!
Jag har en Bernina 830 record, dan har fungerat fantastiskt under alla år, men häromdagen slutade den zigzagga! nålen rör sig fram o tillbaks som den ska, men fångar bara upp undertråden nå´n gång emellanåt, vilket innebär att den syr raksöm hela tiden med ett o annat avstick åt vänster ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:17.