![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
ofärgad skokräm kanske???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Jag skulle rekommendera lädertvål. Finns billigt i de flesta hästsportsbutiker och brukar just fungera som både rengörande och smörjande, utan att kladda av sig på saker och ting efteråt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Om dina kardor är så stora så tror jag inte det är kardor utan "skrubbor" du köpt. De är en slags "grovkardor" som man kardar med först för att sedan ta kardorna och finkarda ullen. "Skrubborna" håller man inte båda två i händerna när man kardar utan den ena sätts fast i en "hållare" som oftast sitter i ena änden på en bänk - ett skrubbsäte. Sedan sätter man sig grensle över bänken och håller i den andra skrubban med båda händerna medan man skrubbar/kardar ullen. Titta på skaften, om de inte sluttar i en mjuk sväng ner mot baksidan utan har en tvär knyck så är de skrubbor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja det verkar logiskt. Tänkte, vem sjutton är så morsk och stark att dem har kunnat karda med dem här i händerna?
Men jag har ju provat karda (använder ungefär halva kardan) och det blir ju finkardat. Så jag ska nog försöka flytta över lädret och piggarna på ett par mindre skaft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
mm låter ambitiöst tycker jag. Varför inte snickra en "hållare" till skrubborna istället. Då kan du utnyttja att de är stora och kan karda mer ull på en gång än med en vanlig karda.
Jag gjorde en sorts lådda som man sätter fast med tvingar på ett bord eller en stol en gång när jag gick en textilkurs. Näää jag brukar inte snickra annat än i nödfall men den här låddan var faktisk inte svår att göra. Man behöver bara såga två böjda sidor och så ett "hack" i en sida som passar till skaftet. Resten är bara (tja någorlunda) raka bitar som man skruvar eller spikar ihop. Kan fota den om du är intresserad så du förstår idén. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ja! Fota och visa! Så får jag se hur jag gör sen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nu har jag lagt upp några bilder i ett album som heter "redskap för kardning av ull". Hoppas de kan va till nån hjälp!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:04.