Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-11, 07:53   #1
annan65 annan65 är inte uppkopplad

Ursäkta mej, men nog för att jag har konstig kroppsform, men jag har bara ETT par bröst!! Nej skämt åsido.... byst och underbyst? Hur ska jag ta det måttet? Fattar nada. Jag har 85C i bh storlek.

lillalvan? var gör du ändringarna? Mitt fram eller? Då kommer ju ärmhålet alldeles för långt bak?
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 07:58   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Då 85 % av alla kvinnor har fel bh-storlek så kan det lätt bli fel när man bara säger B-kupa. Många som tror att de har B-kupa har i själva verket D, så, då är det oftast bättre att titta på skillnaden i omkrets runt bysten och under bysten, det som egentligen ska bestämma vilken kupstorlek du har.

Så, mät dig själv under bysten (måttbandet ska vara vågrätt) och runt bysten (med en bra bh på dig) och jämför måtten. Du ska vara 14 cm större runt bysten än under. Är du mer än så behöver du göra en "Full Bust Adjustment". Bara det att du faktiskt bär C-kupa säger att du behöver mer bystutrymme än vad mönstret ger dig.

Dvs: Mönstret är avsett för en B-kupa. Du har större byst än så. Däremot så har du samma bystvidd då du har valt mönstret för att passa dina mått. Det gör att du har mindre ryggbredd/mindre bröstkorg men mer byst än vad mönstret har. Du kan därför både behöva lägga till utrymme för bysten och minska vidden i ryggen för att få bra passform. På så sätt flyttar du den extra vidden från ryggen till bysten.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 08:19   #3

Mätte nu direkt och skillnaden är 16 cm. Inte så mycket, men jag förstår nu att dom 2 cm ju faktiskt gör ganska mycket. Frågan är bara om jag klarar att minska här och öka där....... "Full bust adjustment" kan jag googla det?

Tack snälla för att ni så tålmodigt försöker förklara för tröga mej! Vill ju så mycket.......
Gammal 2010-05-11, 08:26   #4
Forumvärd

Två cm gör faktiskt en del skillnad. Sedan varierar ju storlekskategorierna också, precis som formen de har tänkt sig i mönstret och formen man själv har. Bli inte förvånad om det kan vara så att du behöver lägga till 4, 5 eller 6 cm heller, det beror helt på hur de räknar.

Jag ska se om jag hittar några bra länkar. Vilken typ av mönster har du? Prinsesskärning? Någonting annat?

Den här är rätt bra:
http://www.timmelfabrics.com/fullbustalteration.htm Se bara till att du inte missar att ta in midjan igen så att plagget inte blir för stor där. Se också till att mäta bystpunkt till axel och jämföra det med mönstret.

Ytterligare en som är helt okej:
http://www.isew.co.uk/sewing_techniq...es-c-00429.htm
Gammal 2010-05-13, 09:21   #5

Tack för dom länkarna! Verkade komplicerat, men allt är ju svårt när man inte kan.... Har man gjort det en gång så man förstår så går det nog lättare.

Håller på att sy min brudklänning nu och där har jag hjälp av en duktig och snäll väninna att prova ut och ändra och dona. Den tror jag kommer att bli jättebra. Men som sagt, att ändra på sej själv är inte så lätt! Denna klänningen jag pratar om här, tänkte jag ha till barnens student den 3 juni. Trodde väl i min enfald att: det är ju en "vanlig" klänning, (ingen prinsesskärning på den) så den ska väl inte vara så besvärlig!" Ack vad jag bedrog mej!

Det får nog bli att inhandla sej ett antal rullar med silvertejp och samlas ett par tre kärringar med lika knasig kroppsform som jag och se till att huset är tomt och göra oss varsinn provdocka! Måste kunna sy själv utan att behöva tära på vänskapen alltför mycket!!
Gammal 2010-05-13, 11:02   #6
Forumvärd

Vad är det för modell? Har du någon bild på mönstret eller så så kanske vi kan ge dig lite bättre hjälp?

Faktum är att det oftare är enklare att få en klänning med prinsesskärning att sitta bra, då det är betydligt lättare att hitta hur man ska ändra då. Det kanske ser mer komplicerat ut, men passformsmässigt blir det mycket enklare.
Gammal 2010-05-13, 13:58   #7

Mönstret är ett gammalt BURDA mönster nr 2933. Vet inte om det går att söka på? Vet inte hur man gör för att ta in en bild......
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:15.