![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
enkel overlock - tips önskas
hej - här får man alltid så bra tips så jag slänger ut en fråga till:
vill köpa en overlock, men vilken ? ska bara ha till "husbehov" dvs en så enkel som möjligt, sy tshirts,barnbarnskläder o sånt. vet du nån bra ? eller tom en mindre bra som man bör undvika ? tackar ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Brothers bägge overlockar, 1034 och 3034 är riktigt bra. Jag har 3034:an och den är väldigt enkel att trä, inget krångel med trådar som går av oavsett trådmärke. Sömmarna blir fina och är lätta att byta.
1034 är på utgående så den kan man hitta billigt, om inte här i Sverige så i England på sewingmachins direct. Lycka till med köpet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vi är nog rätt många här som har Janomes 644 (köpte min från England). Den är en enkel modell, funkar helt okej. Jag har haft lite problem med att nedre gripartråden går av ibland, men det har jag härlett till att jag trätt trådarna i fel ordning så det var inte maskinens fel :-)
Men om du är ny på overlock så betyder inte enkel = lättavvänd. Köper du en dyrare, mer avancerad modell så kan du få hjälp med både trädning och trådspänning som kan vara lite knepigt i början. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
tack för tipsen!
jag menar "enkel" = inga jätteavancerade sömmar behövs eller luftträdning o sånt. syr bara baskläder men just att det inte blir så bra i trikå med en vanlig bernina qe 440 även om den är busbra på mkt annat. kollade i affären o jag har inte lust att behöva köpa en rackare för 17 000 eller 2 stycken för 11 000 tillsammans... det blir för mycket för mina behov. ska kolla in de ni tipsat om men : om man handlar från england- hur gör ni när det blir nåt fel? garantin? blir väl jättedyrt att returnera den då kan jag tänka... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jo, garantin är ju en nackdel för frakten till England får man stå för själv men å andra sidan har jag inte hört nån som behövt använda garantin på de enklare overlockarna.
Det finns inte så mycket som kan gå sönder och det som går sönder, det är oftast det man försakar själv och då gäller inte garantin ändå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag älskar min Bernina Funlock 004, sydde allt, verkligen allt, till mina barn när de var små. Maskinen gick varm, och jag har aldrig haft några som helst problem. Det gäller bara att göra rent den med jämna mellanrum, själv + lämna in ibland.
Har sytt i olika material, tjockt och tunnt, inga problem. Lycka till. Lena K |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Jag har en Pfaff Hobbylock 2.0 som jag är väldigt nöjd med. Känns som en bra overlock att börja med. Användarvänlig, lätt att förstå och bra prisnivå
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:25.