Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-11, 21:15   #1
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Storlek på mössa???

Sitter just nu och syr en ny kronmössa till sonen som fyller 4 år i morgon. Vart har tiden tagit vägen...

Han har två mössor sedan tidigare som används flitigt och är lagom stora, så jag syr denna lika stor. Ändå funderar jag på det här med storlek på mössa. Hur tänker ni när ni syr mössor i stretchigt tyg? Hur mycket tyg runt om i förhållande till huvudets omkrets? Självklart spelar ju materialet in mycket, men det är ju ändå bra att ha någon grundtanke att utgå ifrån.

Ha det bra!

Hälsn. Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-12, 08:07   #2
Anna69 Anna69 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 48
De mössor jag sytt i trikå har jag sytt ca 2 cm mindre i omkrets än huvudet. De har dock blivit lite "fladdriga" i nederkanten nu, jag vet inte om det beror på kvalitén på tyget eller om det hade hjälpt att minska omkretsen ännu mer.
Anna69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-12, 11:16   #3
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Då stämmer det ganska bra med hur jag sytt storebrors mössor. Hans huvudomkrets är 51,5 cm och den färdiga mössan blev 48 cm och satt som en smäck. Mössan är sydd i interlock och därför smalade jag av den lite extra - jag har en känsla av att jersey återtar formen bättre efter tvätt.

Då kanske detta kan vara en bra regel: Mössans omkrets = huvudets omkrets - 3-4 cm beroende på material.

Hälsn. Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons